opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

116 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Krzysztof Penderecki, „Pasja Łukaszowa” i próba czasu

W 52 lata po prawykonaniu w Monastyrze, a na cztery miesiące przed jubileuszem osiemdziesięciopięciolecia Krzysztofa Pendereckiego, 18 lipca w krakowskim Centrum Kongresowym zabrzmiało Passio et mors Domini nostri Jesu Christi secundum Lucam, pierwsza wielka forma w dorobku kompozytora. Z tej okazji, w drodze na inaugurację Festiwalu Salzburskiego, zatrzymała się w Krakowie Montrealska Orkiestra Symfoniczna.

 

Pasja,Kent Nagano 1

 

Obok niej wystąpił Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Warszawski Chór Chłopięcy, a całość pokierował jeden z najwybitniejszych współczesnych mistrzów batuty – Kent Nagano. Poprowadził on to dzieło pewną ręką, nadając opisanym przez św. Łukasza wypadkom ewangelicznym prawdziwie teatralny wymiar, a co za tym idzie wydobył z partytury przede wszystkim jej aspekt monumentalny.

 

Pasja,Kent Nagano 2

 

Skądinąd zmysł sceniczny autora potwierdzą jego późniejsze dzieła operowe. Dyrygent bardzo wyraziście zarysował muzyczną dramaturgię (którą można było śledzić dzięki wyświetlanemu na ekranie tekstowi), choć momentami, jak na mój gust, było na podium zbyt dużo akrobatyki. Początkowo nieco anemicznie zabrzmiał natomiast chór w otwierającej utwór hymnicznej inwokacji do krzyża – O, Crux, ave – zwłaszcza w dysproporcji do wchodzących kolejno chóru chłopięcego, a także orkiestry, choć kapelmistrz, moim zdaniem, unikał sonorystycznej drapieżności. Zarazem jednak trudno mi jednoznacznie orzec, na ile zostały one z czasem wyrównane, a na ile był to skutek słuchowej akomodacji? 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART