opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-37.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Krzysztof Penderecki, „Pasja Łukaszowa” i próba czasu

Pasja wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego to dzieło syntezy, wynikającej z potrzeb wielkiej formy. Na jego substancję dźwiękową składają się zarówno wielodźwięki natury klasterowej i charakterystyczne dla sonoryzmu niekonwencjonalne sposoby artykulacji, zarówno wokalnej (efekty czysto akustycznej natury jak szepty, pomrukiwania, krzyki czy śmiechy), jak i instrumentalnej, odznaczające się znaczną wynalazczością brzmieniową.

 

Pasja,Kent Nagano 3

 

Sąsiadują one z ustępami nawiązującymi do tradycji chorału gregoriańskiego oraz kunsztownej polifonii, a także polichóralności (we włączonym do dzieła, pierwotnie samodzielnym opracowaniu sekwencji Stabat Mater).

 

Pasja,Kent Nagano 4

 

W repryzowym finale In te, Domine, speravi następuje rekapitulacja splecionych w misternym kontrapunkcie głównych motywów solowych i chóralnych, by ostatecznie wybrzmieć w zamykającym dzieło jasnym akordzie durowym (E), efekcie z upodobaniem stosowanym przez tego kompozytora w charakterze kody od czasu orkiestrowej Polimorfii (C). Z kolei w sopranowej arii Crux fidelis w drugiej części pojawia się też zapowiedź przyszłej ewolucji stylu kompozytora. Początkowo zastanawiającym wydać się mogło skompletowanie ansamblu solistów wyłącznie spośród zagranicznych śpiewaków?. Lucas Meachem, odtwórca partii Jezusa, we wstępnym recytatywie Pater, si vis, transfer calicem istum a me, wymagającym zastosowania falsetu, miał problemy z rozchwianiem intonacyjnym, ale w następującym potem przejmującym arioso Deus meus już w pełni zapanował nad głosem.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART