GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDwa wieczory w La Scali
Strona 7 z 8
Następnie całą przestrzeń wypełnia półkolista, metaliczna ściana, wyobrażająca mury obronne rodziny Malatestów (to przypadkowa zbieżność nazwisk z postacią z opery Donizettiego), ze schodami, balustradami, tworzącymi labirynt kładkami i nieustannie ostrzeliwującymi wroga armatami, z których wydobywa się spowijający protagonistów dym. Wreszcie w dwóch ostatnich aktach znów powraca wzmiankowany biust, tym razem przebity roztrzaskanym samolotem, co jest nawiązaniem do biografii d’Annunzio, służącego w czasie I wojny we włoskim lotnictwie.
Przedstawiony przez Pountneya świat ma zdecydowanie dychotomiczny charakter. Z jednej strony pokazuje on pragnące miłości i pokoju kobiety, ubrane w białe, symbolizujące niewinność stroje, z drugiej zaś żądnych krwi i pozbawionych skrupułów mężczyzn. Ich bestialstwo i brutalność sugerują luźno nawiązujące do faszystowskich wzorców bluzy.
I nawet jeśli w drugim i trzecim akcie kobiety przywdziewają pod przymusem mężczyzn mundury i pochylone nad stołami kontrolują wojenne działania, to przecież przy pierwszej okazji je z siebie zrzucają i ponownie powiewając białymi szatami oddają się witającym wiosnę tańcom. Podczas snu Francesce ukazuje się oddział ubranych na czarno żołnierzy o przerażającym wyglądzie, prowadzonych przez kalekiego Gianciotto, ale ten koszmar ustępuje zaraz miejsca cudownej wizji ukochanego Paolo w złotej zbroi, nasuwającego swym wyglądem skojarzenia z legendarnym królem Arturem. Dodajmy jeszcze, że chętnie wykorzystywanym przez reżysera rekwizytem jest potężna i otwarta księga zatytułowana „Tristan i Izolda”, służąca także w finale parze kochanków za miłosne łoże. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |