GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Makbet” w Opéra de Lyon
Strona 2 z 6
Wiemy wprawdzie doskonale, że dokonywanie transpozycji czasowych czy aktualizacji dzieł operowych, jeśli nie jest poprzedzone dogłębną analizą treści tych ostatnich i świadomością mądrze wytyczonych celów, doprowadza często do dramaturgicznych absurdów i dewastacji warstwy znaczeniowej nie tylko libretta, ale także samej muzyki.
Przykłady na takie niefortunne wpadki można by niestety mnożyć w nieskończoność, ale na szczęście nową inscenizację Makbeta w Lyonie trzeba w tym negatywnym kontekście uznać za pozytywny wyjątek. Dla Ivo Van Hove uwspółcześnienie opery Verdiego stało się bowiem wyraźnie motywującym wyzwaniem intelektualnym i artystycznym, pozwalającym na stworzenie spójnej, intrygującej i przekonującej wizji. Jest to na pewno jedna z ciekawszych propozycji odczytania dzieła Verdiego, jakie na przestrzeni paru ostatnich lat pojawiły się w teatrach europejskich.
Rozgrywająca się w średniowiecznej Szkocji posępna historia naznaczonej podstępnymi morderstwami walki o królewski tron została tutaj przeniesiona na współczesny teren zaspokajania żądzy władzy, jakim nie są już dzisiaj nawet polityczne salony, lecz „świątynie” wielkiego kapitału, czyli finansowe giełdy. To w nich zasiadają często połączeni mafijnymi układami nowi barbarzyńcy, potencjalni przestępcy w białych kołnierzykach, pozbawieni skrupułów i moralności panowie świata, którzy zamiast krwi na rękach, mają często na sumieniu tragiczne losy popadających w skrajną biedę jednostek i społeczeństw. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |