GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Makbet” w Opéra de Lyon
Strona 4 z 6
Ohydne zabójstwo króla Duncana podczas jego snu, a także egzekucję Banka - dokonaną tutaj w zimnej i ponurej scenerii podziemnego parkingu przez zamaskowanych i płatnych morderców - możemy śledzić na rzucanych na wysokie ściany projekcjach wideo (Tal Yarden).
Ich czarno-białe zabarwienie i wykorzystująca technikę negatywu taśmy filmowej forma wpływa na odrealnienie pokazywanych epizodów i nadanie im charakteru obrazów jakby powstających w chorej wyobraźni głównego protagonisty. Podobny zabieg Van Hove stosuje również w scenie uczty z drugiego aktu - zamienionej w gromadzącą cały bankowy personel bankiet - kiedy to prześladujący Makbeta duch Banka ukazuje mu się jednocześnie na wszystkich ekranach intensywnie świecących monitorów.
Najmocniejsze wrażenie wywiera jednak akt czwarty, w którym tęskniący za straconą ojczyzną szkoccy wygnańcy zamieniają się w wizji Van Hove’a w uczestników manifestacji „Oburzonych”, przeciwników globalizacji i bezwzględnego kapitalizmu. Do giełdowej sali wpuszcza ich krążąca od samego początku przedstawienia po scenie sprzątaczka, symbolizująca przeciętnych obywateli pogardzanych przez wielką finansjerę, niemy świadek dokonywanych w jej obecności operacji i malwersacji, która teraz może wreszcie dołączyć do słynnego ruchu Occupy Wall Street, pokazywanego w swoim czasie przez wszystkie telewizje świata. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |