GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Makbet” w Opéra de Lyon
Strona 5 z 6
Migawki z ich akcji protestacyjnych są wyświetlane w głębi sceny, podobnie zresztą jak chwytane na żywo przez kamerę niezwykle ekspresyjne i poruszające (tym razem już barwne) ujęcia twarzy solistów i wcielających się w ignorowanych dotąd, a teraz walczących o swoją godność ludzi chórzystów.
Optymistyczny i pełen rodzącej się nadziei wydźwięk tego finału (realizatorzy spektaklu wybrali drugą wersję opery z 1865 roku) pozostaje w ostrej opozycji wobec niepokojącego widoku Lady Makbet, przemierzającej giełdową salę w lunatycznym śnie, i jej jakby nieprzytomnego męża o błędnym spojrzeniu, leżącego jak kloszard na ziemi pod kocem w rozpiętej koszuli i już bez krawata, traktowanego tutaj jako atrybut władzy mafijnej finansjery.
Dodajmy jeszcze, że Makduf nie mści się za śmierć swojej żony i dzieci, a zamiast zabić ich oprawcę, wielkodusznie podaje pokonanemu i zdruzgotanemu Makbetowi wodę. Nie ma zatem w tym obrazie żadnej przemocy, lecz raczej „życzeniowa” perspektywa obalenia rządów traderów przez solidarny i domagający się wreszcie swoich podstawowych praw lud. W nie do końca przekonująco dobranej obsadzie wykonawczej rozczarowanie wywołuje występ włoskiej sopranistki Susanny Branchini, która w trudnej roli Lady Makbet zmaga się - zwłaszcza na początku spektaklu - z utrzymaniem właściwej intonacji i zdradza problemy z emisją nierówno prowadzonego głosu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |