opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

83 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opera rara: z głosem w roli głównej

Na ten nurt tegorocznego festiwalu Opera rara złożył się cykl występów trzech śpiewaczek: Natalii Kawałek-Plewniak, której kariera znajduje się w pełni rozwoju, doświadczonej artystki szwedzkiej Anny Larsson, korzystającej z nabytych umiejętności, wreszcie Waltraud Meier, czasy największej świetności mającej, niestety, już za sobą. Za słowami Krasińskiego, odnoszącymi się do Mickiewicza, można by powiedzieć, że wszelka twórczość kabaretowo-musicalowa w drugiej połowie dwudziestego wieku swój początek wiodła z nieśmiertelnej Opery za trzy grosze Kurta Weilla, skomponowanej do tekstu Bertolda Brechta. I właśnie wybór jego pieśni znalazł się między innymi w programie recitalu Natalii Kawałek-Plewniak.

Opera Rara 12

Na początek jednak zabrzmiał cykl Sześciu pieśni miłosnych czeskiego kompozytora Petra Ebena, wyróżniających się między innymi tym, iż każda z nich wykorzystuje tekst w innym języku, co wzmocnić ma przesłanie o uniwersalnym charakterze tego uczucia. Z Weillem zdaje się najwięcej łączyć Pieśni kabaretowe Benjamina Brittena, w których dochodzi do głosu podobny, skandująco-marszowy rytm, w znacznym stopniu dominujący nad pierwiastkiem melodycznym. Z kolei w pieśniach samego Weilla dosłuchać się można było, ile zawdzięcza im twórczość musicalowa Leonarda Bernsteina, a przedostatnia z nich swymi wirtuozowskimi koloraturami zdawała się zapowiadać rondo Kunegundy z Kandyda. Dopełnieniem programu były Pieśni kabaretowe współczesnego kompozytora angielskiego Williama Bolcoma. Natalia Kawałek-Plewniak wraz z akompaniującym jej pianistą Marcinem Koziełem z dużym wyczuciem wydobywali środkami muzycznymi zalążki sytuacji dramatycznych, zawartych w tych miniaturach wokalnych, tak że za całkiem zbyteczne uznać należy wprowadzane od czasu do czasu przejawy dosłownej teatralizacji, manifestującej się w zakładaniu charakterystycznej garderoby czy za sprawą wnoszonych rekwizytów, niewiele wzbogacających opowieści, sugerowane za pomocą głosu wspartego instrumentem. Pianista ze swej strony w zamierzony sposób odsłonił/ukazał zróżnicowaną fakturę swej partii w kolejnych pieśniach, w których nie poprzestawała ona na prostym akompaniamencie, dostarczającym oparcia harmonicznego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART