opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




22 maj 2018       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opera rara – czasy baroku

Obydwa koncerty poświęcone siedemnastowiecznej muzyce operowej, zarówno tej francuskiej, jak i angielskiej, w swych pierwszych częściach raczej do niej zrażały niż pozyskiwały zwolenników. Wykonanie alegorycznej sielanki Rozkwitające sztuki H 487 (les Arts florissants) Marc-Antoine’a Charpentiera nie wyróżniało się niczym szczególnym. Była to bardzo akademicka interpretacja, w której zabrakło mi większego zróżnicowania muzycznych afektów, właściwych dla barokowej retoryki.

Opera Rara 15

Sprawy gruntownie się odmieniły dopiero wraz z pojawieniem się po przerwie Cyrila Auvity w tytułowej partii w Zstąpieniu Orfeusza do piekieł H 488 (la Descente d’Orphée aux enfers). Jest to artysta posiadający znaczną charyzmę, a jego śpiew odznacza się siłą ekspresji, pozwalającą wydobyć z partytury wszelkie zawarte w niej efekty retoryczne. Jest równie wiarygodny w chwilach rozpaczy jako postać tragiczna, co nieugiętej woli przeciwstawienia się wyrokom nieubłaganego losu, kiedy na pierwszy plan wysuwa się czynnik heroiczny, a warto nadmienić, że w ujęciu nieznanego librecisty rzecz kończy się jego sukcesem. Zdolny jest także do pokornej supliki, by przebłagać siły nadprzyrodzone i odzyskać ukochaną Eurydykę. Dysponuje głosem o dużej rozpiętości, znacznie wykraczającym poza wolumen typowego dla dawnej muzyki francuskiej wysokiego tenora typu haute-contre, posiadając rozległe zaplecze w przeciwległym rejestrze bohaterskim. To także duża jego nośność, ale na szczęście artysta nie nadużywa tego swego naturalnego atutu. Gdy wymaga tego sytuacja, potrafi operować nim z dużą wrażliwością i wyczuciem, a nawet powściągliwością, dobierając zróżnicowane odcienie dynamiczne i barwowe dla oddania ustępów bardziej lirycznej natury. Umiejętnie koloryzuje przy tym linię melodyczną ekspresyjnymi melizmatami, wszakże nienarzucającymi się i wolnymi od znamion czysto popisowej wirtuozerii. Jak przystało na francuskiego śpiewaka posługuje się przy tym nienaganną, wyrazistą dykcją, albowiem w sztuce tego kraju, a więc także muzycznej, istotną rolę odgrywa kultura słowa. Dzięki temu artyście opera Charpentiera zyskała dodatkowy blask. Godnego siebie partnera znalazł w osobie basa Étienne’a Bazoli w partii Plutona, szczególnie w scenie dokonującej się pomiędzy nimi konfrontacji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART