opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opera rara: z głosem w roli głównej

Niemieckojęzyczny krąg pieśni określił recital wokalny Anny Larsson, przy czym nie został on zestawiony chronologicznie. Obydwie części otwierali spadkobiercy Gustawa Mahlera: a więc jego żona Alma i jej Pięć pieśni oraz Alexander von Zemlinsky ze swoimi Pieśniami do słów Maeterlincka (Maeterlinck Lieder) op. 13. W niektórych pieśniach Almy Mahler zwracał uwagę szczególnie akompaniament, albowiem wykraczał on poza swe czysto użytkowe funkcje harmoniczne, dostarczając dla ich treści oraz śpiewu wyszukanego tła dźwiękowego.

Opera Rara 11

Muszę przyznać, że nie jestem szczególnym admiratorem twórczości Zemlinskyego, moim zdaniem zbyt obciążonej piętnem epigonizmu i pozbawionej wyrazistszych rysów indywidualnych. Aliści opracowanie poezji belgijskiego pisarza odznacza się znaczną inwencją muzyczną w podążaniu za ulotnymi znaczeniami tekstu, wspartymi wyszukaną fakturą fortepianowego akompaniamentu. Na dodatek śpiewaczka wzbogaciła ich wymowę szeroką paletą odcieni wyrazowych, uzyskanych między innymi za sprawą zróżnicowanego kolorystycznie tembru swego niskiego, altowego głosu. Ponadto usłyszeliśmy cykl Miłość i życie kobiety (Frauenliebe und – Leben) op. 42  Roberta Schumanna do wierszy Adelberta von Chamisso. Są to typowo deklamacyjne pieśni przekomponowane, w których wskrzesza się intymne światy doznań lirycznego podmiotu, z którymi śpiewaczka powinna się do pewnego stopnia utożsamiać. Anna Larsson wraz z towarzyszącą jej pianistką Franciscą Skoogh odwołały się w swej interpretacji do kontrastów agogicznych, a tej drugiej okazji do solowego zaprezentowania się dostarczyła rozbudowana koda, zgodnie ze zwyczajem tego kompozytora wieńcząca zamknięte cykle pieśniarskie. A na koniec zabrzmiał wybór pieśni Richarda Straussa pochodzących z różnych opusów, a co za tym idzie okresów życia i twórczości tego autora. Reprezentują one zróżnicowane spektrum nastrojów i treści, w tym także o zacięciu humorystycznym w przypadku Piętnastofenigówki z op. 36, z powodzeniem wydobytym przez szwedzką artystkę. Waltraud Meier, niemieckiemu mezzosopranowi, wielokrotnie przychodziło zmierzyć się na scenie ze swoją imienniczką – walkirią Waltrautą, zstępującą na nadreńską skałę siostry Brunhildy w prologu do Zmierzchu bogów, ostatniego ogniwa wagnerowskiej Tetralogii.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART