GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościO Stefanie Sutkowskim (3)
Strona 3 z 14
Takie tytuły wypełniały program Festiwali Oper Staropolskich (od 1998 roku). Ale dyrektorowi zależało też na prawykonaniach, toteż po Quo vadis Bernadetty Matuszczak (1996) weszły na scenę WOK zamówione nowości: Antygona Zbigniewa Rudzińskiego i - na kanwie zamierzonego jako libretto operowe Daniela Wyspiańskiego – Balthazar Zygmunta Krauzego (2001).
Ta seria ujęta w I Festiwal Polskich Oper Współczesnych zwieńczyła sezon 2000/2001, w którym święcono 400.lecie Opery na Świecie. Sutkowski otworzył go 6 października Euridice Periego, dokładnie w dniu, w którym operę zagrano w 1600 roku we Florencji, a wydarzenie warszawskie utrwaliła specjalna edycja płytowa z nagraniem dzieła, z rekomendacją Komisji Europejskiej UE w buklecie (WOK 001/002).
Te czterysta lat Sutkowski odzwierciedlił panoramą imponującą: po Perim szły, zgodnie z chronologią, małe festiwale Monteverdiego, barokowych twórców rodem z Francji, Włoch (Caccini, Merula, Landi, Alessandro i Domenico Scarlatti), Anglii, i Niemiec (Hasse i Händel), następnie zestaw Rossiniego, pakiet oper staropolskich, dzieła wszystkie Mozarta, i na koniec wspomniana polska współczesność. Czyli w jednym sezonie teatr zagrał pięćdziesiąt sześć różnych oper! Nic zatem dziwnego, że do tych festiwali, wznowień i premier potrzebne były trzy orkiestry, i że rozrastała się liczba solistów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |