opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

115 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

O Stefanie Sutkowskim (3)

Do nielicznych tylko kierowano zaproszenia na widownię o 170 miejscach ze sceną, która, jak lubił powtarzać dyrektor, wcale nie jest taka mała. Nie zainstalował napisów świetlnych z przekładami śpiewanych tekstów na polski; jego zdaniem przeszkadzały by widzom w chłonięciu tego, co dzieje się na scenie. A zwykle działo się dużo i pięknie. Reklama, promocja, marketing, portal internetowy, PR – to były pojęcia kompletnie mu obce; co najwyżej wywieszał afisz i posyłał krótką informację do prasy. Prowadził teatr dyskretny, bez kamer i celebrytów; teatr dobrego smaku. A dobry smak nie jest wartością w dzisiejszej kulturze. Ani w budżecie państwowego mecenasa: urząd marszałkowski Mazowsza wyceniał to pod koniec ledwie na 15 milionów złotych, sumę absolutnie nie wystarczającą na działalność powyżej streszczoną. Sutkowski nie chciał słyszeć o żadnej komercjalizacji, na przykład o wynajmie teatru na imprezy obce (a znaleźliby się chętni).

Sutkowski,Glemp 70-46

W recenzjach po występach zagranicznych WOK chwalono niezwyczajną stylowość gestu, śpiewu, aktorstwa, wykonawstwa muzycznego. W kraju przeciwnie; wobec przewagi repertuaru od średniowiecza po późny barok wytykano brak wykonawstwa historycznie poinformowanego, które od końca lat 70. podbijało koncertowe estrady. Dyrektor Sutkowski dużo później zaczął kompletować kopie starych instrumentów (przyznajmy – kosztowne). Dość rzec, że zespół MACV mógł na nich zagrać dopiero w premierze Imeneo Händla (2002). Potem dyrektor zbierał instrumenty do orkiestry mozartowskiej. Pamiętam, z jakim zajęciem mówił o tajnikach brzmienia XVIII.towiecznej blachy, i cieszył się, że jego muzycy już zgłębiają właściwe sposoby gry. Przedstawienia, zwłaszcza te powtarzane, festiwalowe, starzały się. Teatr, jak wiadomo, to sztuka ulotna. Łatwiej było odświeżyć, czy uszyć wg dawnego modelu nową suknię, niż znaleźć nową satysfakcjonującą obsadę. Wspominam doskonałą w mej opinii Betulię liberatę Mozarta z Lidią Juranek jako Judytą, której spektakle marniały dotąd, aż rolę tę objęła Anna Radziejewska i Betulia odzyskała dawny blask. I wtedy, kiedy były już młode obsady i stare instrumenty, nastąpił krach. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART