opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jubileusz Michała Znanieckiego

Na przełomie września i października Opera Krakowska urządziła jubileusz dwudziestopięciolecia  pracy artystycznej Michała Znanieckiego. Syn aktorki filmowej Wandy Koczeskiej, prawnuk socjologa Floriana Znanieckiego, mąż Jona Paula Laki, dyrektora Opery w Bilbao, w znacznej mierze ukształtowany został przez kulturę włoską, ojczyznę opery. Z tej okazji na antresoli dawnego budynku Operetki otwarto wystawę „Znaniecki na krańcach świata”, na którą złożyły się fotogramy, przedstawiające spektakle operowe, zrealizowane przezeń w ramach festiwalu, odbywającego się  w scenerii Masady, twierdzy i symbolu żydowskiego oporu wobec Rzymian, a także przedstawień plenerowych z udziałem niepełnosprawnych w Argentynie.

Samson i Dalila 931-83

Ten nurt w swojej działalności artystycznej reżyser rozwija również w Polsce, a jego efektem było widowisko „Szukając Leara: Verdi”, o którym piszę osobno. W wystroju wystawy wykorzystano ponadto fragmenty dekoracji do wystawionej w Krakowie „Miłości do trzech pomarańczy”, najbardziej udanej pracy scenicznej tego artysty, szkoda że nie wznowionej w ramach przeglądu jego krakowskich inscenizacji. Pierwszą z nich był „Don Giovanni”, w którym do muzyki Mozarta oglądaliśmy „Osiem i pół” Federico Felliniego. Z kolei „Król Roger” stanowił studium odkrywania przez tytułowego bohatera opery Szymanowskiego jego wypartych skłonności homoerotycznych, co wynikało niewątpliwie z doświadczeń autobiograficznych kompozytora, librecisty i samego reżysera. Z Opery Wrocławskiej znam jeszcze jego sceniczne opracowania „Napoju miłosnego” oraz „Samsona i Dalili” Camille’a Saint-Saënsa. Zwłaszcza „Otello” Verdiego wyróżniało się oryginalnym rozwiązaniem scenograficznym, polegającym na wstawieniu w okno sceniczne rzeczywistej czwartej ściany, tyle że odbijała ona brzmienie orkiestry, prowadząc do chaosu graniczącego z hałasem. Ostatnio jednak reżyser ten coraz bardziej liczy się z wymogami stawianymi przez muzykę. W ramach obchodów wspomnianego jubileuszu można było przypomnieć sobie „Eugeniusza Oniegina”, drugą operę wystawioną przez Znanieckiego w Krakowie, oraz „Opowieści Hoffmanna”, jak na razie ostatnią jego realizację, która swą premierę miała zaledwie przez czteroma miesiącami, podczas tegorocznego, XXI Festiwalu Letniego Opery Krakowskiej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART