GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości38. Festival d’Ambronay (pierwszy weekend)
Strona 5 z 5
Ponadto porwali publiczność młodzieńczym entuzjazmem i szczerą radością wspólnego muzykowania. Na pewno warto śledzić dalsze losy artystyczne tego sympatycznego i prezentującego już profesjonalny (w dobrym znaczeniu tego słowa) poziom zespołu.
Ostatni wieczór tego weekendu należał do od dawna już w Ambronay nieobecnego zespołu Doulce Mémoire. We współpracy z kantorami z Abbaye royale de Saint-Riquier i pod dyrekcją Denisa Raisin Dadre’a zaprosił on nas na pełną skupienia, wzniosłości i uduchowienia ceremonię liturgiczną, jaką się okazało wykonanie Missa Pro Victoria Tomasa Luisa de Victorii.
Chodzi tu o dziewięciogłosową mszę, jaką hiszpański kompozytor napisał na podstawie utworu Bataille Janequina, mającego rozsławić zwycięstwo francuskiego króla Franciszka I pod Marignan w 1515 roku. Należy tutaj przy okazji przypomnieć, że komponowanie mszy w oparciu o istniejący już utwór - świecki lub sakralny - należało w piętnastym i szesnastym wieku do często stosowanej praktyki. W celu przybliżenia festiwalowym gościom typowego dla hiszpańskich kościołów brzmienia, Raisin Dadre postanowił zdublować partie wokalne instrumentami dętymi. Kluczowe znaczenie miało też odpowiednie rozmieszczenie grup wykonawców oraz rozpoczęcie i zakończenie tej „niebiańskiej” ceremonii procesją muzyków. Początkowo zmierzali oni śpiewając do nawy głównej z głębi kościoła, a następnie oddalali się w kierunku krużganków opactwa, co nadało całej interpretacji przestrzenny wymiar. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |