opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Papiez 131-164.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

65 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W starym Krakowie nie tylko muzyka dawna

Zrazu, mimo że nie jestem ortodoksyjnym zwolennikiem przestrzegania muzycznej poprawności historycznej, słuchając Sonaty C-dur KV 545 Wolfganga Amadeusa Mozarta przyznawałem w duchu rację Vivianie Sofronickiej, opowiadającej się za wykonywaniem utworów na instrumentach z czasów, w których powstały. Ta czysta gra dźwięków, poniekąd muzyczna faramuszka, na współczesnym fortepianie zdawała się brzmieć zbyt ciężko i poważnie. Dwóm kolejnym kompozycjom Mozarta pianista nadał jednak wybitnie romantyczne znamiona, jakby przenosząc ich autora do połowy następnego stulecia, w związku z czym wcześniejsze obiekcje straciły rację bytu. Posługiwał się masywnym dźwiękiem, zwłaszcza stawiając ociężale stąpające akordy w ramowym Andante z Fantazji c-moll KV 475, posiadającej wskutek tego poniekąd łukową architektonikę.

Muzyka w Krakowie 2

W Sonacie c-moll KV 457 skupił się przede wszystkim na budowie wielkiej formy, nadaniu jej monumentalnego zabarwienia. A zatem w otwierającym Molto allegro nie unikał znacznych kontrastów dynamicznych, a w Adagiu oraz finałowym rondzie – Allegro assai – sięgał do nagłych zwrotów agogicznych. Przewrotnie natomiast w sonatach beethovenowskich starał się wydobyć ich cechy klasycystyczne. Pierwszej części Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck z XXVII Sonaty e-moll op. 90 odjął ciężar, posługując się dość wyważonym dźwiękiem. Na większą siłę uderzenia pozwolił sobie dopiero w następującym Nicht zu geschwind und sehr singbar vorgetragen. W Arietcie z XXXII Sonaty c-moll op. 111 z kolei wydobywał już zgoła impresjonistyczne brzmienie. Iwan Monighetti powrócił tym razem z suitami wiolonczelowymi Johanna Sebastiana Bacha. Bardzo obiecująco zabrzmiało w jego ujęciu Preludium do II Suity d-moll BWV 1008, odznaczając się głębokim, nośnym brzmieniem. W dalszym ciągu jednak dała znać o sobie pewna mechaniczność w grze kolejnych ustępów, również w zakresie pewnej bezbarwności dźwięku, swoista „buchalteria”, skupiona przede wszystkim na sumiennym odczytaniu tekstu muzycznego. Albowiem instrumentalne kompozycje Bacha, jak wspomniane suity, czy Das Wohltemperierte klavier, wyzbyte osobistego piętna ze strony wykonawcy, bardzo łatwo przerodzić się mogą w czysto techniczne ćwiczenia biegłości palcowej lub umiejętności kontrapunktycznych. Podobnie było w przypadku III Suity C-dur BWV 1009, w której dopiero zamykająca ją Giga za sprawą oszczędnego stosowania rubata nabrała rumieńców.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART