opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

63 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W starym Krakowie nie tylko muzyka dawna

Grający na nim Łukasz Długosz niekiedy sięga więc i po wokalny rodzaj artykulacji, intonując dźwięk pianissimo i stopniowo rozszerzając natężenie. Jego w złocistej oprawie instrument zdaje się rozbrzmiewać również złotymi dźwiękami. Opalizującymi, lekkimi w znaczeniu brzmieniowej jakości, a nie siły. W ucha mgnieniu potrafi powtarzać zagrany wcześniej mezzoforte pasaż w ściszonej dynamice jak to było w ekspozycji i repryzie głównego tematu II Koncertu fletowego e-moll op. 57 Saverio Mercadante, poza tym arcypopularnym utworem zapomnianego, a kiedyś przecież wziętego kompozytora operowego. Stąd śpiewne potraktowanie fletu jest tu całkiem naturalne.

Muzyka w Krakowie 7

Ze swojej strony poznańscy muzycy introdukcji do Allegro maestoso nadali nieco polonezowego zabarwienia, w którym tym razem można się było dosłuchać jakby dalekiej reminiscencji „Pożegnania z ojczyzną”? W Largo orkiestra w pełni dostosowała swój akompaniament do solisty, wzorując się na sposobie kształtowania przezeń frazy oraz brzmienia. Z kolei zadzierżyste i jakby barbarzyńskie rondo z tych przyczyn zyskało może określenie russo? Należy też podkreślić świetne porozumienie panujące pomiędzy solistą a prowadzącą zespół Anną Duczmal – Mróz. Na bis solista wraz z orkiestrą zagrał popularne Badinerie z II Suity h-moll BWV 1067 Bacha. Nie do końca jestem przekonany do opracowywania pierwotnych kwartetów na większy zespół smyczkowy. Niby nie wychodzi się poza ich instrumentarium, ale zmieniając proporcje brzmieniowe tworzy się wszelako nowe jakości. Lepiej poddają się praktyce ripieno sekstety. XII Kwartetu smyczkowego F-dur op. 96 Antonína Dvořáka wysłuchaliśmy tego wieczora w redakcji na orkiestrę Agnieszki Duczmal, założycielki i dyrektorki poznańskiego zespołu. Dopiero w Lento udało mi się zapomnieć o pierwowzorze i porównywaniu obydwu wersji. Mimo że określony przez kompozytora jako „amerykański”, w finałowym Vivace ma non troppo dochodzą do głosu zapamiętałe rytmy ludowe raczej swojskiego dla niego furianta, zagrane przez orkiestrę „Amadeus” z wyjątkowym zacięciem i animuszem, nie tracąc przy tym nic z precyzji wykonania. Jako naddatek zagrano czwarte ogniwo rossiniowskiej Uwertury do „Wilhelma Tella” z charakterystycznym motywem staccato, granym za pomocą gettato, czyli uderzeń smyczkiem w struny, naśladującym tętent konnicy. Pomiędzy tymi dwoma głównymi nurtami znalazło się miejsce dla muzyki chóralnej.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART