opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

101 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

40 Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego bliskie ideału

Pewnie byłoby ono większe gdyby słuchaczy nie dzieliła od poezji bariera językowa. Ograniczono się do podania tytułów pieśni w tłumaczeniu na język polski. I to w przyszłości domaga się korekty nawet kosztem zwiększenia wydatków na tłumaczenie i drukowanie przekładów. A potem były zawsze budzące podziw słuchaczy Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 młodego Szymanowskiego. Anna Radziejewska dysponuje ogromnymi możliwościami sugestywnego przekazania emocji, których w tej ekspresjonistycznej wypowiedzi nie brakuje, a partnerujący jej Mariusz Rutkowski znakomicie uzupełniał śpiew. Reakcja słuchaczy była entuzjastyczna - oklaskom nie było końca, publiczność musiała zadowolić się dwoma naddatkami: Piosnką litewską Fryderyka Chopina i podobnie wdzięczną Prząśniczką Stanisława Moniuszki. Był to kolejny wspaniały wieczór wypełniony piękną muzyką!

Galeria Ryszarda Orskiego to interesujące miejsce – zarówno ze względu na piękne położenie obiektu ze wspaniałym widokiem na Tatry, jak i na autorską ekspozycję prac artysty. Kompozycje w drewnie stwarzają niepowtarzalny klimat i wzbudzają podziw zwiedzających. Od kilku lat, od kiedy wyraził gotowość umieszczenia w sali wystawowej fortepianu Towarzystwa Muzycznego gdy remontowana była „Atma”, odbywają się tam koncerty. Galeria przyciąga wtedy dodatkowo turystów i melomanów z Zakopanego. Tak też było na koncercie artystów z Wiednia 1. sierpnia.

Duo Viennese, założone w Wiedniu w 2006 roku przez austriacką skrzypaczkę Monikę Hager oraz polskiego skrzypka Pawła Zalejskiego, ma na swoim koncie pierwsze nagrody międzynarodowych konkursów muzyki kameralnej, które potwierdzają mistrzowski poziom zespołu. W 2016 roku Duo wraz z pianistą Jakubem Tchorzewskim podjęło się pierwszego w historii fonografii nagrania dzieł Romana Palestra przeznaczonych na taki skład instrumentów. Część repertuaru zarejestrowanego w ramach projektu „Roman Palester”, realizowanego przez Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie, muzycy przedstawili na koncercie w Galerii Orskiego, dopełniając program utworami Szymanowskiego i Martinů. Palester, uważany za następcę Szymanowskiego, został wymazany z historii muzyki polskiej z powodu swoich przekonań. Tę ciekawą postać „kompozytora wyklętego” w czasach PRL przybliżył w prelekcji Lech Dzierżanowski – koordynator projektu. Program koncertu rozpoczął się utworami na skrzypce solo z fortepianem i fortepian solo. Na początku zabrzmiał Taniec polski z baletu Pieśń o ziemi Palestra, w pełnym temperamentu wykonaniu Pawła Zalejskiego i Pieśń Roksany z opery Król Roger Szymanowskiego, w pięknej interpretacji Moniki Hager-Zalejski. Następnie Jakub Tchorzewski wykonał trzy fortepianowe Preludia z op. 1 Szymanowskiego i trzy Preludia Palestra. O ile dla preludiów istniała płaszczyzna wspólna, o tyle Taniec o ziemi korzystniej byłoby zestawić z Tańcem z Harnasiów Szymanowskiego – dałoby to okazję do porównania utworów o podobnym charakterze. Temperatura koncertu wyraźnie wzrosła od duetów skrzypcowych Palestra. Te trzy utwory, bogate pod względem wyrazu i pełne wirtuozerii, zostały przez Duo Viennese wykonane po mistrzowsku. Również sonaty na dwoje skrzypiec i fortepian Bohuslava Martinů i Romana Palestra zostały przyjęte żywiołowo przez publiczność. Mini-przegląd twórczości Palestra w interpretacji Duo Viennese potwierdził słuszność przywrócenia tych utworów do życia koncertowego. Jedyna konkluzja jaka się nasuwa: mistrzowska, spontaniczna gra niezależnie od repertuaru zawsze bezbłędnie rozpoznawana jest przez publiczność – tak było również w tym przypadku. Dwa bisy: Walc i Polka na dwoje skrzypiec i fortepian Dymitra Szostakowicza wzbudziły owacyjny aplauz słuchaczy.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART