GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości40 Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego bliskie ideału
Strona 2 z 7
Inaugurację w Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, powierzono renomowanemu Meccore String Quartet (Wojciech Korpowski – I skrzypce, Jarosław Nadrzycki – II skrzypce, Michał Bryła – altówka i Karol Marianowski – wiolonczela), którego grę podziwiano w USA i w wielu krajach Europy. Festiwal rozpoczęła perfekcyjna prezentacja I Kwartetu smyczkowego C-dur op. 37 Karola Szymanowskiego, po którym zabrzmiał rzadko u nas prezentowany I Kwartet smyczkowy nr 1 g-moll op. 27 Edvarda Griega. Wrażenia podziwu dla zespołu dopełniła wykonana na bis muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta (III cz. Kwartetu C-dur nr 4 KV 157). Lampka wina po tak udanym koncercie, okraszona smakowitymi serami łącznie z oscypkiem, (dar zakopiańskich restauratorów) podkreśliła uroczysty początek Festiwalu. W kolejnych dwóch dniach Festiwal zamienił miejsce prezentacji – w niedzielę na Galerię Orskiego, a w poniedziałek na charyzmatyczną Willę „Atma”. W pięknej galerii Ryszarda Orskiego z recitalem fortepianowym wystąpił najmłodszy tegoroczny uczestnik Festiwalu, student prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Jakub Kuszlik, 21-letni wielce utalentowany młodzieniec, mający w swoim dorobku artystycznym sukcesy konkursowe i festiwalowe. Artysta rozpoczął swój występ Maskami op. 34 Karola Szymanowskiego. W skład tego cyklu zaliczanego do tzw. „impresjonistycznego” okresu twórczości Mistrza, wchodzą trzy poematy, bardzo różniące się treścią muzyczną i mające swe literackie pierwowzory: Szeherezada, Błazen Tantris, Serenada Don Juana. Dojrzała interpretacja Masek wymagających dużego skupienia i umiejętności kształtowania subtelnych odcieni wyrazu muzycznego spotkała się z pełnym uznaniem publiczności. Nie inaczej słuchacze zareagowali po wykonaniu drugiego utworu – Sonaty f-moll op. 5 Johannesa Brahmsa, dzieła diametralnie różniącego się od kompozycji Szymanowskiego. Brahms – odnowiciel języka muzycznego drugiej połowy XIX wieku w panu Jakubie pozyskał wykonawcę, który nie tylko sprostał wszelkim zawiłościom technicznym dzieła, ale swą żarliwą interpretacją porwał bez reszty zachwyconych słuchaczy. Pięknym zwieńczeniem wieczoru było wykonanie na bis Poloneza A-dur op. 40 Nr 1 Fryderyka Chopina. Koncerty w „Atmie” odznaczają się szczególną aurą. Przecież to tu przez kilka lat żył wielki polski kompozytor, tu rodziły się pomysły jego dzieł utrwalających w muzyce pełną uroku specyfikę Podhala, stąd podejmował wycieczki w głąb Tatr. Toteż Willa „Atma” jest miejscem szczególnie drogim wykonawcom, których spotkał zaszczyt koncertowania w jej wnętrzach. Tym razem z wieczorem pieśni gościły w „Atmie” artystki ze stolicy – Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) i Ewa Guz-Seroka (fortepian). Cieszące się uznaniem w kraju i zagranicą artystki zaproponowały słuchaczom oryginalny program: rzadko wykonywane „Rymy dziecięce” op. 49 Szymanowskiego oraz osiem pieśni z op. 16, 26 i 58 z bogatej spuścizny Feliksa Nowowiejskiego, wśród których szczególnie wyróżniły się Muzyka mojej duszy, Pieśń miłosna i dwie popularne pieśni z op. 16 Którędy Jasiu i Czarne oczka. Pieśni Nowowiejskiego znalazły się w programie dla podkreślenia przypadającej w tym roku 140. rocznicy urodzin kompozytora. Publiczność usatysfakcjonowana kunsztem wokalnym pani Anny i doskonałym partnerstwem pianistki wyprosiła na bis dwie, bodaj najpiękniejsze pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego: U jeziorecka i Leciały zurazie. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |