opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

87 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

40 Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego bliskie ideału

Z dużym zainteresowaniem oczekiwany był recital Tymoteusza Biesa – ostatni z recitali fortepianowych, jakie miały miejsce podczas tegorocznego, jubileuszowego festiwalu. Przypomnijmy, że w świetnych recitalach wystąpili poprzednio dwaj inni młodzi pianiści polscy – Jakub Kuszlik i Andrzej Wierciński. Występ Tymoteusza Biesa potwierdził, że polska pianistyka ma się dobrze. 22-letni student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach dał próbkę swego talentu w dwóch cyklach: Wariacjach Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha i Wariacjach b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego. Wariacje Goldbergowskie to dzieło monumentalne – czas trwania (bez powtórek) wynosi 40 minut. Wielka sztuka utrzymania w napięciu słuchaczy przez tak długi czas powiodła się wykonawcy dzięki nienagannej technice, pozwalającej na pokonywanie z łatwością problemów technicznych, dzięki różnorodności artykulacyjnej i pięknie brzmiącym pianom. Sądząc na podstawie pokoncertowych wypowiedzi, było to dla publiczności wielkie wydarzenie i takież przeżycie. W przeciwieństwie do Wariacji Goldbergowskich Bacha, które zostały wykonane po raz pierwszy w 40-letniej historii festiwalu, Wariacje b-moll Szymanowskiego często włączane są do programu artystów występujących w Dniach Muzyki Karola Szymanowskiego. Ta wirtuozowska, oparta na melodyjnym temacie młodzieńcza kompozycja Szymanowskiego zawsze jest chętnie słuchana. Interpretacja utalentowanego pianisty bardzo się podobała! Nie zabrakło bisu, pan Tymoteusz, jak przystało na chopinistę zamknął koncert Mazurkiem B-dur op.17 Fryderyka Chopina.

Jak szybko płynie czas. Dopiero co w Teatrze Stanisława Witkiewicza Meccore String Quartet wzbudzał swą grą nadzieję  na bardzo dobry w tym roku festiwal w Zakopanem, a tu doczekaliśmy się dwóch koncertów kameralnych, które go zamykają. 3 sierpnia w Galerii Władysława Hasiora z koncertem potwierdzającym w całej rozciągłości te oczekiwania wystąpił rodzinny zespół 3 x Krzeszowiec, w klasycznym dla tria składzie: fortepian, skrzypce i wiolonczela. Słuchaliśmy zespołu w różnych konfiguracjach, co bez wątpienia podniosło atrakcyjność koncertu. Mało znana dwuczęściowa Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 4 Zoltána  Kodály´a z śpiewną częścią pierwszą i ożywioną tanecznym rytmem częścią drugą, pozwoliła słuchaczom docenić kunszt techniczny Adama Krzeszowca, koncertmistrza Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego w aranżacji na skrzypce i fortepian Pawła Kochańskiego zaprezentował Szymon Krzeszowiec, prymariusz renomowanego Kwartetu Śląskiego. W obydwu przypadkach  braciom partnerowała w sposób zasługujący na uwagę Anna Krzeszowiec. Następnym punktem programu była Passacaglia g-moll na temat Haendla norweskiego kompozytora Johana Halvorsena. Ten napisany w 1897 roku utwór, dający szerokie pole do wirtuozowskiego popisu, był w ubiegłym wieku wykonywany z powodzeniem przez dwóch światowej klasy muzyków: skrzypka Yehudi Menuhina i wiolonczelistę Grigorija Piatigorskiego. Wykonanie Szymona i Adama Krzeszowców publiczność nagrodziła burzą oklasków. Muzyczną ucztę dopełniło Trio op.1 nr 3 Ludwiga van Beethovena, którego klasyczna równowaga i klarowność była wspaniałym kontrastem do wcześniej wykonanych utworów, pozostających w kręgu stylu romantycznego. Czysta rozkosz słuchania!

Końcowym akordem festiwalu był koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus w Kościele pw. Św. Krzyża. Po raz ostatni zespół odwiedził Zakopane w latach 90. tych, tym bardziej więc koncert w dniu 4 sierpnia oczekiwany był z wielkim zainteresowaniem. Zespół pod dyrekcją Agnieszki Duczmal i Anny Duczmal-Mróz przedstawił obszerny program, w swej pierwszej części złożony z utworów kompozytorów polskich.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART