opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 sierpień 2017       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

110 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W środku Europy, w Starym Sączu

Wspomnianej, stopniowej redukcji obsady psalm Beatus vir zawdzięczał znaczną wyrazistość, wynikającą z większej w takiej sytuacji przejrzystości i selektywności dźwięków. W Confitebor tibi Domine na sopran i cztery instrumenty głos Joanny Radziszewskiej swobodnie wzbijał się pod sklepienie kościoła św. Elżbiety Węgierskiej, odrywając słuchaczy od spraw przyziemnych i kierując ku wyższym rejonom duchowym. Zmniejszanie się składu muzycy zdawali się zarazem rekompensować zwiększoną retoryczną ekspresją – na przykład efektowne jubilacje tenorów: Macieja Gocmana i Piotra Szewczyka w psalmie Laudate pueri secondo.

Stary Sacz 2 2017

Recital lutniowy Istvána Győriego poświecony został kompozycjom z repertuaru legendarnego wirtuoza tego instrumentu Valentina Bakfarka, urodzonego w siedmiogrodzkim Kronsztadzie (obecnie rumuńskim Braszowie), kształcącego się na budziańskim dworze węgierskiego króla Jana I Zápolyi, podróżującego do Włoch i Francji, związanego z Zygmuntem II Augustem i przebywającego w Krakowie i w Wilnie, gdzie zbudował sobie nawet dom, ale wskutek oskarżeń o szpiegostwo na rzecz pruskiego Albrechta Hohenzollerna zmuszonego opuścić Rzeczpospolitą Obojga Narodów, by związać się z dworem cesarskim Habsburgów w Wiedniu, a następnie osiąść na jakiś czas w okolicach siedmiogrodzkiego Gyulafehérvár (obecnie rumuńska Alba Julia) i ostatecznie dokonać żywota w Padwie, pokonany przez epidemię „morowego powietrza”, czyli „czarnej śmierci”. A więc będącego swoistym europejczykiem ante litteram. István Győri przedstawił intawolacje, czyli transpozycje Bakfarka obcych utworów wokalnych na lutnię, charakteryzujące się między innymi dodaniem bogatych ornamentacji względem pierwowzorów. Szczególnie Dormend'un giorno a Baia, będące opracowaniem madrygału Philippe'a Verdelota, urzekało zróżnicowaną dynamiką i agogiką. Mnie jednak najbardziej przypadła do gustu transpozycja Faulte d'argent Josquina dés Prés, mistrza technik imitacyjnych, w którym lutnista operował kontrastami dynamicznymi, odwołującymi się w ściszonych powtórzeniach do ulubionego w tamtych czasach retorycznego efektu echa. Zabieg ten powrócił także w partii fletu w Apor Lázár z Kodeksu Kájoniego, albowiem uzupełnieniem części recitalowej były tańce z tegoż zbioru w opracowaniu na skrzypce, flet i lutnię, w tym węgierskie. I właśnie wykonanie Passamezzo ongaro odznaczało się bogactwem kontrastów agogicznych, a więc różnicowaniem temp, charakterystycznym dla muzyki węgierskiej. Wspomniany recital wpisał się w nurt prezentacji na kolejnych festiwalach starosądeckich historycznych instrumentów, po różnych prototypach fortepianu ukazanych przez Vivianę Sofronicką i angielskiej odmianie fletu przedstawionej przez Przemysława Wiśniewskiego przyszła kolej na lutnię.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART