GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościW środku Europy, w Starym Sączu
Strona 4 z 5
Bardzo pięknie korespondowało też końcowe, wolno wybrzmiewające w fermacie Adagio z Sonaty D-dur Georga Muffata z podobnym efektem zamierającej w dynamice pianissima, zagranej na bis Chacconne Schmeltzera. Koncert osiemnastowiecznej Pragi muzycznej zdominowała osobowość Jana Dismasa Zelenki, którego kompozycje zajmują należne sobie miejsce w repertuarze koncertowym.
W interpretacji Anny Hlavenkovej i grającej na instrumentach z epoki lub ich kopiach formacji instrumentalnej Musica Florea wysłuchaliśmy trzech arii z oratorium Sub olea pacis et palma virtutis conspicua orbi regia Bohemiae Corona: Melodrama de Sancto Wenceslao (Pod drzewem oliwnym i drzewem palmowym cnót królewskiej korony Czech rozbłyskujących przed światem: Melodrama o św. Wacławie) ZWV 175, napisanego z okazji praskiej koronacji cesarza Karola VI na króla Czech jako Karola II. A więc Haec coeli principes z prologu, z wiolonczelą obbligato, Ave Deus, ave redite z drugiego aktu z kadencją i En duplo sole Czechia z trzeciego aktu w formie da capo – dwie ostatnie z fletem obbligato. Zwłaszcza interpretacja drugiej z nich odznaczała się znaczną wrażliwością dynamiczną i kolorystyczną głosu wokalnego oraz rozbudowanej partii fletu, dostarczającej dla niej ram. W ogóle omawiany koncert stanowił do pewnego stopnia benefis grającego na tym instrumencie Marka Špeliny, występującego w większości zaprezentowanych tego wieczora utworów. W przeważającej mierze okazały się one interesującymi i dostarczającymi znacznej satysfakcji wartościowymi kompozycjami, w pełni zasługującymi na przypomnienie. Szczególnie wykonanie Koncertu kameralnego z cyklu Godzin popołudniowych z op. 4 Jana Josefa Ignáca Brentnera znamionowało w pierwszym Allegro stosowanie znacznych kontrastów dynamicznych, a w drugim Largo operowanie subtelnymi, a zarazem wyrazistymi pianissimami. Z kolei w Koncercie wiolonczelowym d-moll Antonína Reichenauera z finałem, skrzącym się znacznym poczuciem muzycznego humoru, zaprezentował się Marek Štryncl, od tego instrumentu prowadzący wspomniany zespól Musica Florea z Pragi. Dopełnieniem tych muzycznych wędrówek po środkowej Europiebył krąg minnesängerów, a więc wędrownych rycerzy-śpiewaków doby Średniowiecza. Znamy ich dobrze, ale nie z pierwszej ręki, lecz za pośrednictwem Richarda Wagnera, który poświecił im swą romantyczną operę Turniej śpiewaczy na Wartburgu, lepiej znaną od tytułowego bohatera jako Tannhäuser. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |