opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W środku Europy, w Starym Sączu

Tegoroczny, XXXIX Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej przebiegał pod hasłem „W środku Europy”, a więc skoncentrował się na ośrodkach muzycznych naszej części kontynentu. Polskiej kulturze muzycznej w pełni poświęcony został koncert warszawskiego zespołu wokalnego Gregorianum, który wykonał kompozycje z repertuaru Rorantystów Wawelskich, złożonego zarówno z utworów autorstwa polskich twórców, jak i obcych. Składali się oni ze śpiewaków stanu duchownego, powołanych przez Zygmunta I Starego dla uświetniania mszy roratnych, odprawianych w intencji Jagiellonów, i działających do drugiej połowy XIX wieku, a może nawet początków następnego stulecia. Swoisty pierwiastek genderowy wprowadziła natomiast Berenika Jozajtis, jako „prepozytka” kierująca ich współczesnymi, świeckimi następcami.

Stary Sacz 1 2017

W ich interpretacji usłyszeliśmy między innymi pięciogłosowy motet Rorate caeli Marcina Paligona, odznaczające się wyszukaną polifonią Alelluja Sebastiana z Melsztyna oraz Patrem Bartłomieja Pękiela opracowania wyznania wiary, które, przez analogię do jego sławnej mszy, chciałoby się określić mianem „Pulcherrimo”. Z kolei w Glorii z anonimowego cyklu mszalnego przy słowach „tu solus Sanctus, tu solus Dóminus, tu solus Altíssimus” wszystkie głosy połączyły się w podniosłe unisono. Natomiast wykonane na zakończenie Magnificat Jeana Lhéritiera zachował się wyłącznie w zbiorach wawelskich, świadcząc, że krakowski ośrodek muzyczny utrzymywał żywe kontakty ze swoimi zagranicznymi odpowiednikami, stanowiąc ważny punkt na ówczesnej mapie kulturalnej Europy. Odtworzeniu z kolei muzycznych nieszporów za pomocą utworów religijnych Claudia Monteverdiego ze zbioru „Selva morale e spirituale” służył jeden z dwóch koncertów pośrednio związanych z Polską. Wynikał on z założenia, że królewicz Władysław Waza starał się pozyskać weneckiego twórcę dla Warszawy, ale nie pierwszej już młodości Włocha odstręczyła odległość i nieprzychylny dla południowca klimat.Program poniekąd ułożony został na podobieństwo XLV Symfonii fis-moll „Pożegnalnej” Josepha Haydna, którą doprowadza do końca zaledwie dwóch skrzypków. W tym przypadku dramaturgia wieczoru także polegała na postępującej redukcji składu: od pełnego zespołu Harmonia Sacra, kierowanego od pozytywu przez Marcina Szelesta, dyrektora artystycznego festiwalu, po złożone z dwóch głosów tenorowych i partii basu na pozytywie Salve Regina na zakończenie. Jako się rzekło, otwierające Dixit primo zabrzmiało najbardziej okazale, albowiem zastosowano w nim metodę ripieno, czyli zdwojenie głosów wokalnych i instrumentalnych.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART