opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




23 sierpień 2017       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

110 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W środku Europy, w Starym Sączu

Rzecz jasna dziewiętnastowieczny kompozytor nie starał się odtworzyć ich muzyki, ograniczając się do czysto imaginacyjnej archaizacji, z harfą naśladującą dźwięki lutniowego akompaniamentu. I właśnie płomienna pieśń historycznego Heinricha Tannhäusera z wtórem na autentycznej lutni pojawiła się między innymi w programie omawianego koncertu. Grający na niej Marc Lewon sięgał ponadto po fidelę, na przykład w  ekspresyjnej pieśni Walthera von der Vogelweide, również znanego z przywołanej opery Wagnera.

Stary Sacz 5 2017

W pieśni Hermanna Damena przywołany został jeszcze inny uczestnik wartburskiego konkursu – Wolfram von Eschenbach, według którego Parsifala niemiecki kompozytor stworzył swe ostatnie dzieło, a także występujący w nim rywal pierwszego i oszkalowany przezeń Klingsor. W pieśni Hawarta brak akompaniamentu rekompensowany był przez bogactwo ozdobnych melizmatów. Wykonujący je tenor Hermann Oswald sięgał także po środki na pograniczu śpiewu i aktorstwa, zwłaszcza w pieśni Friedricha von Sonneburga, będącej oskarżeniem wobec kłamliwego języka pozostającego na usługach obmowy i zniesławienia. Z kolei na efekcie acceleranda oparta była pieśń Neitharta, użalającego się na oziębłość ze strony ukochanej. W krótkich interludiach instrumentalnych dołączali się ponadto grający na perkusji i dzwoneczkach Wolfgang Reithofer oraz flecista Michael Posch, kierujący czwórką muzyków tworzących Ensemble Unicorn. Wbrew ich wizerunkom utrwalonym przez Wagnera, minnesängerzy nie ograniczali się wyłącznie do duchowego aspektu miłości, gardząc jakoby jej stroną zmysłową, która wszakże bardzo często dochodziła do głosu w ich pieśniach. Na przykład Hawarta: Rozpoznaję z lotu ptaków/że noc nabierze mocy,/Długa i zimna,/doda odwagi kochankom:/Nikt nie może leżeć bliżej siebie,/namiętność ta jest większa niż/gorący, długi dzień, a w Oswalda von Wolkenstein przywołane zostaje rozstanie kochanków po upojnej nocy, przywodzące to  późniejsze z Romea i Julii Shakespeare’a. A zatem aż się prosi, aby następnym razem przybliżyć z kolei twórczość muzyczną cechowych rzemieślników-śpiewaków z kręgu renesansowych już meistersingerów, którym Wagner też poświęcił operę, tym razem komiczną.

                                                                               Lesław Czapliński 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART