opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

62 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Rota i Puccini w Opéra de Montpellier

Na czele Orchestre national Montpellier Occitanie stoi młody, ale bardzo sprawny i już doświadczony włoski dyrygent Francesco Lanzillotta, który z prawdziwym znawstwem wydobywa frapujące subtelności partytury Nino Roty. Kiedy kochankowie pozostają w „miłosnym zwarciu” orientalne chromatyzmy ustępują miejsca rytmowi walca, kiedy po pierwszym starciu z Komandorem zaczynają myśleć o ucieczce – słychać fragment o niemalże Gershwinowskim klimacie, a kiedy Komandor upuszcza but – rozlegają się wolne jazzowe rytmy.

Opera de Montpellier 7

W innych miejscach można dostrzec postromantyczne reminiscencje, odcinki w stylu Prokofiewa czy utrzymane w kpiarskim tonie arie, zwłaszcza w scenie końcowej, w której kierownik hotelu niemalże wykrzykuje swoją pobudkę. Orkiestra wzmacnia śmieszność poszczególnych epizodów, podkreśla liryzm niektórych wokalnych pasaży, imituje rozmaite dźwięki, jak dajmy na to stuk upadającego buta. Wreszcie komiczny wymiar tej swoistej opera buffa dużo zawdzięcza obecności chóru, którego interwencje są naszpikowane akcentami i rytmami pochodzącymi bezpośrednio z ówczesnych reklam radiowych.

Opera de Montpellier 8

 

Marie-Eve Signeyrole postanowiła znaleźć sprytny sposób na pokazanie, iż opera Pucciniego jest w pewnym sensie dalszym ciągiem akcji z jednoaktówki Roty. Jej reżyserski zabieg polega na tym, że postać Portiera z tej drugiej pozycji staje się głównym bohaterem opery Pucciniego, który jest w dodatku kreowany przez tego samego artystę. W jednym i drugim przypadku chodzi tu o protagonistę, który osiąga swoje cele za pomocą umiejętnego manipulowania otoczeniem. Podobnie ci sami soliści, którzy wcielają się w role zakochanych u Roty, są dalej zakochaną parą w Giannim Schicchim, to znaczy Laurettą i Rinuccio.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART