GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Joanna d’Arc na stosie” Honeggera w Opéra de Lyon
Strona 1 z 4
Będąca rezultatem współpracy kalwińskiego kompozytora Arthura Honeggera, katolickiego poety Paula Claudela oraz inicjatorki całego projektu w osobie żydowskiej tancerki i aktorki Idy Rubinstein oratorium dramatyczne Joanna d’Arc na stosie skutecznie wymyka się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym.
Ta zakorzeniona duchem w średniowiecznych misteriach, a formalnie stanowiąca stylistyczną syntezę zróżnicowanych elementów teatralnych pozycja o alegorycznym przesłaniu przywołuje w odwróconej chronologii życie patronki Francji, a zarazem świętej Kościoła katolickiego, od momentu skazania jej na śmierć za rzekomą herezję, poprzez przywołanie lat dziecięcych, do okrutnego spalenia na stosie w finale.
Postać Dziewicy Orleańskiej była i jest nadal we Francji wykorzystywana propagandowo przez reprezentujące skrajnie odmienne światopoglądy i koncepcje partie polityczne, ugrupowania, społeczności religijnych wyznawców: ateistów i katolickich integrystów, byłych kolaborantów i członków ruchu oporu, republikanów i monarchistów czy demokratów i nacjonalistów. I w tym właśnie należy upatrywać przyczyn emocjonalnych reakcji, przyjmujących nawet formę agresywnych i wymagających interwencji policji protestów, na wstrząsającą, ale jakże fantastycznie przemyślaną, finezyjną i przesiąkniętą humanizmem, ponadto bezbłędną dramaturgicznie wizję wspomnianego dzieła przygotowaną na scenie Opery w Lyonie przez Romeo Castellucciego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |