GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Joanna d’Arc na stosie” Honeggera w Opéra de Lyon
Strona 4 z 4
Niewidoczny jest także ulokowany piętro niżej w amfiteatrze chór, którego interwencje są przekazywane poprzez umieszczone po obu stronach sali głośniki. Nad realizacją partytury czuwa chirurgicznie precyzyjny, a zarazem prawdziwie natchniony Kazushi Ono, oddychający w rytmie warstwy wizualnej i dokonujący alchemii pomiędzy brzmieniem orkiestry i elektronicznym nagłośnieniem głosów, nie tyle otaczających Joannę, co raczej słyszanych przez nią wewnętrznie.
Przybierają one wręcz zdehumanizowany charakter, powoli dematerializując się niemalże na wzór uwalniającego wreszcie duszę ciała bohaterki. Osadzone w surowej i zimnej przestrzeni – paradoksalnie wypełnianej czułą i czasem eteryczną pod batutą Ono muzyką – przedstawienie Castellucciego nie pokazuje zatem konkretnej sytuacji dramaturgicznej męczeńskiej śmierci Joanny na stosie, lecz odzwierciedla wewnętrzną drogę mitycznej postaci do odzyskania własnego Ja.
Za pomocą mocnych, destabilizujących i wkraczających w jej intymność obrazów wciąga widzów w swoistą introspekcję, porusza najgłębsze pokłady naszej wrażliwości, w symbiozie łączy gesty i ruchy z krążącymi wokół dźwiękami i rytmami, buduje teatr totalny. To już nie jest operowy spektakl, lecz szczególne doświadczenie egzystencjalne o indywidualnych konsekwencjach dla każdego uczestnika. W ten sposób placówka w Lyonie potwierdza kolejny raz, iż konsekwentnie staje się jedną z najbardziej innowacyjnych scen w Europie. Leszek Bernat |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |