GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Joanna d’Arc na stosie” Honeggera w Opéra de Lyon
Strona 2 z 4
Włoski reżyser przeciwstawia się w niej symbolom i hagiografii, nostalgicznemu upamiętnianiu historii i dopatrywaniu się w tytułowej bohaterce niebiańskiej istoty, albowiem Joanna d’Arc, której wizerunek przez wieki pokrył ideologiczny nalot, nie jest dla niego ani świętą ani pokutną ofiarą jakiejś politycznej sprawy.
I właśnie dlatego jego sceniczna narracja zamienia się w proces zdejmowania z Joanny kolejnych warstw tradycji (a także - w celach symbolicznych - odzienia), w celu dotarcia do esencji jej ludzkiej natury i ponownego sprowadzenia bohaterki do rzeczywistości. Pierwsza odsłona ukazuje wypełnioną uczniami salę klasową (szkoła jako miejsce przekazywania narodowego mitu Dziewicy Orleańskiej), do której po zakończonej lekcji wkracza ubrany w roboczy kombinezon woźny. Zmęczony siada na jednym z krzeseł i przez chwilę popada w drzemkę, po czym, po nagłym przebudzeniu, rozpoczyna z narastającą energią i w szalonym zapamiętaniu generalne sprzątanie. Przez piętnaście minut ku zaskoczeniu widzów wyrzuca ze wspomnianej sali na korytarz wszystkie meble, z ogromnym wysiłkiem i przyspieszającym oddechem czyni wokół siebie bez wypowiedzenia jednego słowa pustkę, pozbywając się w końcu też swego stroju. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |