opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Włosi w fabryce snów

Eksponuje ona historię upokorzonego publicznie i perfidnie pozbawionego kochanki Giannetta, który z żądzy zemsty doprowadza do sytuacji, w której jego rywal Neri morduje przez pomyłkę własnego brata (Gabriello) i przy okazji będącą obiektem pożądania i rywalizacji ich wszystkich kurtyzanę Ginewrę. Reżyser Mario Martone dokonuje jak najbardziej tutaj uzasadnionej transpozycji czasowej osadzając pochodzący z zamierzchłej epoki dramat w kontekście mafijnych porachunków pomiędzy bandami nowojorskiej dzielnicy Little Italy w okresie Wielkiego kryzysu. Filmowa w swoim realizmie - a także ze względu na liczne odniesienia do konkretnych i kultowych już osiągnięć sztuki wielkiego ekranu (na przykład „Ojca chrzestnego” Coppoli) - wizja Martone’a doskonale współgra z nieco filmowym w swoim rytmie i klimacie charakterem muzyki Giordano.

Dziewczyna z Zachodu 10

Monumentalna, ukazująca piętrowy hotel scenografia Margherity Palli, zanurzona w bladym oświetleniu Pasqualego Mari, pozwala prowadzić narrację sceniczną na trzech odmiennych w wystroju i przeznaczeniu poziomach: wykorzystywanej do seansów tortur piwnicy, umieszczonej na parterze restauracji, gdzie dochodzi do morderczej strzelaniny, i służącego do intymnych spotkań pomieszczenia na piętrze. Wysiadające z podjeżdżających w perspektywie samochodów postacie przemieszczają się pomiędzy tymi poziomami wykorzystując typowe dla Nowego Jorku schody zewnętrzne, umieszczone na tak charakterystycznym dla tego miasta tle ściany z czerwonych cegieł. Uwagę przykuwa fantastycznie prowadzona gra aktorska, celowo przerysowana i niemalże karykaturalna, jakby żywcem przeniesiona z niemych filmów tamtej epoki, z napuszonymi gestami, ukradkowymi i przestraszonymi spojrzeniami, specyficzną mimiką. Marton po mistrzowsku pokazuje traktowane jak przedmioty i poniżane kobiety, poruszających się jak w transie i obojętnych na przejawy przemocy kelnerów, potajemnie spotykających się w ciemnych interesach i spiskujących osobników, przemykające jak cienie i nie wiadomo dokąd zmierzające sylwetki. W skompletowanej specjalnie pod kątem oczekiwanego od niemalże wieku powrotu Uczty szyderców do La Scali obsadzie znaleźli się głównie przedstawiciele wokalnej czołówki Włoch, z tenorem o nieograniczonych wręcz możliwościach Marco Bertim w roli Giannetto, Leonardo Caimim w partii Gabriello oraz dysponującym mocnym i bogato nasyconym barytonem Nicola Alaimo (Neri) i doskonałym aktorsko Bruno de Simone wcielającym się w postać Doktora. Spośród głosów żeńskich w pamięci pozostanie na długo aksamitny tembr sopranistki Jessici Nuccio w roli czarującej Lisabetty, natomiast kreująca partię kurtyzany Ginewry amerykańska sopranistka Kristin Lewis pozostawiła poczucie niedosytu - pomimo intrygującej osobowości scenicznej - z powodu problemów intonacyjnych, zaciśniętej góry skali i niewystarczającego wolumenu skądinąd ładnie zabarwionego głosu. Operę Giordano wystawiano na przemian z inną niekiedy jeszcze pomijaną - choć w dużo mniejszym stopniu - pozycją: Dziewczyną z Dzikiego Zachodu Pucciniego, również wykreowaną przez Toscaniniego, tylko że w nowojorskiej MET.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART