opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

108 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Peleas i Melizanda” Debussy’ego w Opéra de Toulon

Zaraz po prapremierze Peleasa i Melizandy Debussy’ego jeden z francuskich krytyków napisał, że „jest to opera, która wzbrania się przed tym, aby być całkowicie operą. Rozgrywa się ona bowiem pomiędzy ziemią i morzem, lasem i jeziorem, pomiędzy śpiewem i prozą, teatrem i jego nieobecnością”. Trzeba przyznać, że rzeczywiście, aby powstało tego typu dzieło potrzebne było spotkanie pragnącego zerwać z tradycją liryczną kompozytora z inspirującym go tekstem. Claude Debussy dwukrotnie zwracał się do Maeterlincka, belgijskiego dramaturga, urodzonego w tym samym roku co on, o pozwolenie na adaptację jednego z jego utworów.

Peleas,Toulon 1

Dwukrotnie też otrzymywał negatywną odpowiedź. Kiedy jednak wreszcie Maurycy Maeterlinck przystał na ubranie w szatę dźwiekową dramatu „Peleas i Melizanda”, Debussy natychmiast przystąpił do pracy, a to idealne stopienie w jedną całość estetyki reprezentującego symbolizm tekstu z wrażliwością i niebywałym talentem muzyka-impresjonisty zaowocowało poruszającym arcydziełem. Kompozytor już od dawna marzyl o pozbawionym schematów oraz historycznych i geograficznych realiów tekście i to właśnie w Maeterlincku odnalazł „poetę idealnego”. Dojrzał w nim „tego, który nie wypowiadając niczego dosłownie, lecz zaledwie sugerując, pozwoli mi zaszczepić moje marzenie na jego marzeniu, który wymyśli postacie wymykające się prawom czasu i miejsca, który wreszcie nie narzuci mi despotycznie konkretnych scen”. W ten sposób powstało niepodobne do żadnego innego dzieło, w którym muzyka użycza swojej ekspresji słowu, zarazem je pogłębiając, podczas gdy emocje wyłaniają się z ciszy, do której zarówno Maeterlinck, jak i Debussy, przywiązywali tak dużą wagę. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART