GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZapomniane primadonny II
Strona 3 z 8
Kolejne sukcesy odnosiła na scenach Madrytu, Palermo, Lizbony, Turynu i Neapolu. Wypada zaznaczyć, że zanim Arkierl stanęła na scenie La Scali wcześniej podziwiano ją w mediolańskim Teatro dal Verme, gdzie w sierpniu 1890 śpiewała tytułową Normę, a w grudniu występowała w partii Królowej Małgorzaty w Hugonotach. Była pierwszą Polką jaka stanęła na scenie Teatro Colon w Buenos Aires, gdzie pojawiała się w maju 1894 roku. Zaczęła od partii Elzy w Lohengrinie Wagnera, którą śpiewała na zmianę z partią Walentyny w Hugonotach Meyerbeera. Dwa miesiące później podziwiano ją w Montevideo. Arkiel, z domu Blumenfeld, była też uczennicą sławnej wiedeńskiej szkoły śpiewu Marie Louise Dustmann. Po zakończeniu kariery co nastąpiło w 1902 roku osiadła w Mediolanie, gdzie wzorem wielu znanych śpiewaków otworzyła szkołę śpiewu. Zmarła w lipcu 1929 roku w Mediolanie i tam została pochowana. Zupełnie nieznana
O urodzonej 30 czerwca 1877 roku w Zaskaczewie Belli Alten pamięć wśród rodaków niemal zupełnie zaginęła. Warto więc, choć w kilku zdaniach wspomnieć o jej bogatej artystycznej karierze związanej z największymi scenami na świecie. Studiowała w Berlinie u Gustawa Engela i w Dreźnie u Aglaja von Orgeni.Debiutowała partią Anusi w Wolnym strzelcu Webera w Lipsku. Jej głos określano jako: "lekki, płynący, pełen wirtuozerii sopran koloraturowy." Po sukcesach na niemieckich scenach (Brunszwik, Berlin, Kolonia), w listopadzie 1904 roku debiutowała w MET jako Cherubin w Weselu Figara. 5 listopada 1906 roku brała udział w amerykańskiej premierze Fedory Giordano, śpiewała partię hrabiny Olgi Sukarew.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |