opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Turandot 23-97.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

46 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Trubadur“ w Maladze, „Don Carlos“ w Łodzi

Potrawa „Indyk w maladze”, którą się w Polsce zajadamy – a w Hiszpanii nie jest znana – to brzmi znajomo. Ale Trubadur w Maladze – to coś zupełnie nowego. Bodaj w roku 1987 zespół Teatru Wielkiego w Łodzi otwierał tamtejszy Teatr Cervantesa spektaklem Cosi fan tutte w reżyserii Adama Hanuszkiewicza, scenografii Xymeny Zaniewskiej, dyrygowanym przez Andrzeja Straszyńskiego. Odnieśliśmy wtedy niemały sukces, jako że Malaga odbudowawszy z ruin swój piękny, osiemnastowieczny gmach, nie zdążyła zorganizować własnego zespołu i nas z tym pięknym spektaklem zaprosiła na uroczystą inaugurację.

 

Po 37 latach dziarska Agencja Grand Tour zorganizowała dwudziestokilkuosobową wyprawę, aby zobaczyć hiszpańską wersję Trubadura Giuseppe Verdiego, arcydzieła włoskiej opery, którego średniowieczna intryga rozgrywa się właśnie w Hiszpanii. Tutejszy reżyser Amand Bernard przeniósł ją w czasy Rewolucji Francuskiej, na scenie umieścił groźną armatę, żołnierzy wyposażył w broń palną, a tytułowy bohater ginie nie w pojedynku, a zostaje rozstrzelany.

 

Wszystko wyreżyserowane precyzyjnie i z fantazją na tle malowniczego dziedzińca pałacowego, co uczyniło akcję zwartą i potoczystą mimo, że libretto zakłada aż czterokrotne zmiany miejsca akcji. Dyrygował Carlos Aragon, młody dyrygent którego chcielibyśmy mieć w Polsce, chociaż nasi najlepsi mogą mu łatwo dorównać. Obsada solistów – wyłącznie hiszpańskich – była doprawdy znakomita. Manrica śpiewał Jorge de Leon, tenor z głosem i aparycją mogący stawać na najlepszych scenach świata. Hrabią de Luna był baryton Juan Jesus Rodriguez, który zastąpił niedysponowanego pierwszoplanowego kolegę i zaśpiewał tak, że tamten mógłby już w ogóle nie wracać. W partii Leonory, wymagającej perfekcyjnych umiejętności technicznych wystąpiła młoda, urodziwa i pięknogłosa sopranistka Rocio Ignacio, a Azucenę wspaniale zagrała i zaśpiewała donośnie brzmiąca mezzosopranistka Carmen Topciu, o nazwisku zabawnie brzmiącym dla polskiego ucha. Patrząc na dwumetrowej wysokości basa Jose Antonio Garcia w roli Fernanda odniosłem wrażenie, że powinien otrzymać dodatek specjalny za długość ciała, ale śpiewał również znakomicie.

 

W kilka dni potem 5 czerwca znalazłem się na widowni mojego ukochanego Teatru Wielkiego w Łodzi, odsiadując niewidziane na premierze przedstawienie Don Carlosa w równie znakomitej co hiszpańska polskiej obsadzie, co powinno uwalniać nas od konieczności angażowania kosztownych cudzoziemców.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART