opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




1 grudzień 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Co słychać w operowej Łodzi?

Powroty do Łodzi wywołują u mnie nostalgię, troskę, a zarazem radość ze spotkania ludzi, z którymi niegdyś miałem przyjacielskie relacje, zrozumienie w sprawach zawodowych i wspólną radość z osiąganych rezultatów. Wielu z tych ludzi już odeszło, inni przestali bywać na premierach, jubileuszach i spotkaniach, ukrywając, że weszli w nieuchronną życiową symbiozę, która nazywa się s t a r o ś ć. 

 

Odpowiadając na – mam nadzieję szczere – komplementy, jakie to było dziesięciolecie, kiedy kierowałem tym Teatrem, staram się tłumaczyć, że stało się tak, bo moi następcy byli bardziej pechowi ode mnie, działali krócej, mniej kompetentnie i pracowicie, a niektórzy wręcz rozwalali sacrum łódzkiej świątyni operowej.

 

Moja styczniowa wizyta była spełnieniem prośby Maestro Antoniego Wita, aby towarzyszyć mu w promocji książki „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci”, napisanej z talentem niemal równym jego wieloletnim poczynaniom z batutą w ręku.

 

Przy okazji przyjrzałem się mojemu ukochanemu Teatrowi w tych ciężkich czasach. Tylko około 10 spektakli miesięcznie, przebudowane wnętrze z jakże potrzebną salą kameralną na recitale, spotkania i warsztaty operowe. Wyremontowane zaplecze lśniące czystością. Niestety tylko coraz mniej artystów i pracowników pochodzących z moich czasów. Są one na tyle już odległe, że zredagowany przez Iwonę Marchewkę i Tomasza Graczyka Kalendarz Teatralny na rok 2022, uwzględniający jubileusz 55-lecia Teatru Wielkiego, zaledwie wspomina w tekście i materiałach fotograficznych moje dziesięciolecie, w których odbyło się – bagatela – ponad 70 premier operowych i baletowych.

 

Bardziej zainteresowało mnie 45–lecie pracy artystycznej Krystyny Rorbach, zapowiedziane na 24 stycznia w łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie po sukcesach na scenie, ta fenomenalnie wszechstronna śpiewaczka od lat jest profesorem wokalistyki. Pochodzi ze świetnej klasy prof. Olgi Olginy, która wykształciła słynne trzy Teresy (Żylis-Gara, Wojtaszek-Kubiak i May-Czyżowska). Zaczynała od mezozopranowego Cherubina, następnie zachwycała jako lekka sopranowa koloratura w Don Pasquale, Cyruliku sewilskim, Łucji z Lammermoor i Złotym koguciku, poprzez liryczną Traviatę Cyganerię, by z czasem przejść do repertuaru dramatycznego: AidaFidelioBal maskowyLombardczycy (w Arena di Verona), MakbetTrubadurNormaTannhäuser, Jarosławna w Kniaziu Igorze i Abigaille w Nabucco. Żadna ze znanych mi polskich śpiewaczek nie dokonała tak karkołomnej repertuarowej metamorfozy.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART