opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




14 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

30 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Adam Czopek o Wagnerze

Na półce domowej biblioteki obok pierwszej w języku polskim monografii Ryszarda Wagnera pióra wybitnego muzykologa Zdzisława Jachimeckiego, umieściłem książkę Wagner bez tajemnic Adama Czopka, napisanej niemal równo 100 lat od tamtej pionierskiej rozprawy o Wagnerze w języku polskim. Jachimecki swą dysertację tworzył w czasach, kiedy starsze pokolenie pamiętało jeszcze żywego Ryszarda Wagnera. Czopek zajął się tym tematem mając na głowie przeszło stuletnią recepcję sztuki wagnerowskiej, dorobek Festiwalu w Bayreuth, losy potomków Wagnera, a przede wszystkim podłe użycie jego twórczości, prac literackich i poglądów w propagandzie hitlerowskiej.

 

To ostatnie zjawisko było powodem, że w polskim życiu artystycznym między Jachimeckim a Czopkiem świadomie stroniono od wagnerowskiej tematyki. Po wojnie przez wiele lat nie grano jego oper i muzycznych dramatów, a dla pokoleń skrzywdzonych przez nazizm, hitleryzm, obłąkany nacjonalizm i antysemityzm nazwisko Wagnera było symbolem bestialstwa, na które Niemcy naraziły ludzkość.

 

Dwóch pierwszych odważnie zagranych powojennych spektakli wagnerowskich z roku 1956 u Bierdiajewa w Warszawie (Lohengrin) i u Górzyńskiego w Poznaniu (Holender tułacz) nie oglądałem. Ale późniejsze w Bytomiu (Holender i po latach Tannhäuser), Poznaniu (TannhäuserTristanLohengrin) i Łodzi (LohengrinTannhäuserWalkiria), to i owszem z satysfakcją, że twórczość Wagnera wróciła na nasze sceny po tych wszystkich okropnościach, z jakimi użyto jej w czasie ostatniej wojny.

 

Trudne do przecenienia zasługi w realizacji wagnerowskiego repertuaru w polskim teatrze operowym ma Robert Satanowski. Nie tylko dzięki realizacji Tannhäusera (1967) i Tristana i Izoldy (1968) w Poznaniu (kierownictwo muzyczne i reżyseria obu spektakli), ale przede wszystkim Pierścienia Nibelunga wystawionego w zwartym cyklu (Złoto Renu, Walkiria, Zygfryd, Zmierzch Bogów) na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie w marcu 1989 roku. Satanowski był nie tylko inicjatorem i organizatorem tego kolosalnego przedsięwzięcia, ale kierownikiem muzycznym, który z rzetelnym sukcesem zadyrygował całością. Wyczyn ten powtórzyła we Wrocławiu w latach 2003-2006 Ewa Michnik, a z mojej inicjatywy przywrócony został polskiej scenie Parsifal w Warszawie w roku 1993, a następnie w Poznaniu w roku 1999.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART