opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

44 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Adam Czopek o Wagnerze

O tym wszystkim jest benedyktyńska praca Adama Czopka, dobrze przemyślana, napisana klarownym tekstem, językiem łatwo objaśniającym skomplikowane treści jego sążnistych dramatów. Rozpoczął od obszernego kalendarium życia Wagnera, po zapoznaniu się z którym nawet początkujący w tym temacie czytelnik ma wystarczające pojęcie, z kim ma do czynienia. Podstawową zaletą pracy Adama Czopka jest omówienie twórczości kompozytora, opowiedziane klarownie, skierowane bardziej do melomanów i operowej widowni, niż do znawców, koneserów, a zwłaszcza polskich muzykologów, których od czasów Jachimeckiego świętym obowiązkiem było zajmowanie się tymi tematami, a którego po dziś dzień nie wypełnili. Interesujące są uwagi i opisy zdarzeń z życia Wagnera poczynione przy okazji omawiania kolejno Boginek, Zakazu miłości, Rienziego (dlaczego dotąd nie sięgnęliśmy w polskim repertuarze po tę młodzieńczą operę; to uwaga również pod moim adresem), Holendra, Tannhäusera, Lohengrina, Pierścienia Nibelungów, Tristana, Śpiewaków Norymberskich i Parsifala.

  

Kolejnym walorem opisu dzieł tego wagnerowskiego czytadła są objaśnienia „kto kim jest” z występujących postaci, „arie duety i sceny, o których warto wiedzieć” a zwłaszcza „nagrania, które warto poznać”. Jeśli dodać do tego olbrzymią listę wykonawców wagnerowskiego repertuaru w różnych krajach, komentowanie ich poszczególnych osiągnięć, a nawet wręcz recenzowanie wielu opisywanych realizacji, to otrzymujemy obraz kompetencji, dogłębnej wiedzy, drobiazgowego zabiegu i dociekliwości podziwianego przeze mnie. Ten podziw rozciągam na rozdział „Wagner w Polsce”, rozwiewający mit o niewielkim zainteresowaniu sztuką wagnerowską w naszym kraju, a zwłaszcza o wspaniałych osiągnięciach w tej dziedzinie w przeszłości i obecnie polskich śpiewaków. Trudno nie dociec wysokiego poziomu edytorskiego tej pracy, interesującego doboru materiału fotograficznego i konsultacji merytorycznej Tomasza Szredera.

 

A więc czym prędzej należy nabyć tę książkę (tylko gdzie?), czytać z wypiekami na twarzy, uzupełniając w ten sposób nasze polskie, wagnerowskie wykształcenie.

                                                              Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART