opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Manru 669-236.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

81 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

O pomyłce, Trubadurze i Benefisie

Piotr Beczała partię tytułową zaśpiewał najlepiej ze wszystkich kreacji, jakie słyszeliśmy i oglądali na różnych scenach. Agnieszka Rehlis jako Azucena pozostaje bezkonkurencyjna w skali międzynarodowej. Bożena Bujnicka z niewielkiej roli Ines uczyniła kreację, która zapowiada dalszy rozwój jej talentu wokalnego i aktorskiego, z temperamentem i urodą włącznie. Piotr Lempa, młody jeszcze bas, rozpoczyna swą europejską karierę epizodami, ale w towarzystwie największych gwiazd, co stwarza pewną perspektywę.

 

W pozostałej obsadzie zachwycili mnie hawajski baryton Quinn Kelsey śpiewający Hrabiego Lunę, Kanadyjczyk Robert Pomakov jako Ferrando, a przede wszystkim łotewska sopranistka Marina Rebeka w karkołomnie trudnej partii Leonory. Jeżeli dodać jeszcze perfekcyjną obecność przy pulpicie dyrygenckim Gianandrea Nosedy – nowego dyrektora muzycznego Opery w Zurychu, to otrzymujemy wykonanie, które w nagraniu dźwiękowym chcielibyśmy zabrać do domu.

 

Dźwiękowym, ale nie wizualnym walijska reżyserka Adele Thomas zepsuła własną inscenizację – precyzyjną, przemyślaną, pełną imponujących reżyserskich detali – tak zwanymi pomysłami autorskimi. Dotyczy to zwłaszcza biegających po scenie diabłów (chyba?), zastąpienie ubiorów cygańskich jakimiś bohomazami, a przede wszystkim odebranie cygańskiego kostiumu Azucenie, którą nasza Agnieszka Rehlis wykonuje w duecie z tenorem, jakby była nie matką, a ewentualnie siostrą Manrica.

 

Po powrocie do kraju zostałem zasypany pytaniami czy to prawda, że w niedzielę 28 listopada o godz. 17 odbędzie się mój benefis w sali koncertowej Mazurkas w Ożarowie pod Warszawą. Tak, to się zgadza. Wprawdzie nie jestem Adą Sari, Ewą Bandrowską-Turską, ani nawet Marią Fołtyn, z którymi to najczęściej kojarzyły się takie uroczystości, ale uległem sugestiom nieocenionych prezesów Andrzeja Bartkowskiego i Andrzeja Hulewicza, którzy z sukcesem organizowali już takie benefisy między innymi poświęcone Krzysztofowi Pendereckiemu, Bernardowi Ładyszowi, Paulosowi Raptisowi i Krzysztofowi Zanussiemu, więc znalazłem się w jakże doborowym towarzystwie. Moi młodsi koledzy, dyrektorzy polskich teatrów operowych (nie wszyscy !) zapowiadają prezenty w postaci artystycznych niespodzianek. Będą gwiazdy, przyjaciele i – mam nadzieję – przeciwnicy. Każdemu z moich czytelników gwarantuję darmowe prawo wstępu z trzymanym w ręku egzemplarzem „Angory”. Wszak benefis – jak się powiada w teatralnych kulisach – jest próbą generalną przed pogrzebem. Zapowiadam więc całą serię takich prób, ale przed ewentualnymi pogrzebami moich adwersarzy!

                                                                  Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART