opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Papiez 131-130.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

96 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Z ziemi włoskiej do Polski

Należę do olbrzymiej większości rodaków uważających, że jakiekolwiek grzebanie w Mazurku Dąbrowskiego nie ma najmniejszego sensu. Przyłączam się do opinii dyrektora Zamku Królewskiego prof. Wojciecha Fałkowskiego „że argumenty wysuwane przez opinię publiczną powinny być traktowane jako decydujące. Trzeba brać pod uwagę oryginał pieśni, ale jeśli większość optować będzie za dotychczasową ugruntowaną wersją, to należy to uszanować i nie forsować tych zmian na siłę”.

 

Niedawno wróciłem z kolejnej podróży do Italii. Odwiedziłem Bari, zmówiłem modlitwę przy sarkofagu Królowej Bony, a potem uczestniczyłem w premierze Don Giovanniego Mozarta w Fondazione Teatro Petruzelli w udziwnionej reżyserii Giorgio Ferrary, pod dyrekcją Saschy Goetzera, kapelmistrza o międzynarodowej renomie i wyłącznie we włoskiej obsadzie, zresztą nie bardzo interesującej.

 

W kilka tygodni później obejrzałem świetnie zagraną i zaśpiewaną Madama Butterfly w pięknym gmachu Fondazione Teatro Lirico Giuseppe Verdi w Trieście. Było już zimno, wiał wiatr podobny do naszego Halnego, który tu nazywa się Bora i mało nie poprzewracał szykownie wystrojone melomanki z pod znaku łódzkiego Grand Touru, wracające spacerem z teatru do hotelu. Obsada Madama Butterfly w Trieście była międzynarodowa. Na jej czele stała młoda Rosjanka Evgenia Muraveva. Jest absolwentką Konserwatorium Petersburskiego z klasy renomowanej ongiś mezzosopranistki Iriny Bogaczowej, a obecnie u znanego pedagoga. Wydaje się jednak, że Maestra zbyt wcześnie pozwala swej pięknej, utalentowanej scenicznie i obdarzonej zachwycającym sopranem absolwentce śpiewać tak forsowne partie jak Katarzyna Izmaiłowa, Liza, czy Salome. Jako Cio Cio San była jednak pod każdym względem doskonała i zachwycająca. Towarzyszył jej włoski tenor Franscesco Castoro (Pinkerton), izraelski mezzosopran Na’ama Goldban (świetna Suzuki) oraz baryton Elia Fabbian jako Sharpless.

 

Po tym wspaniałym spektaklu, mimo silnych powiewów wiatru Bora, poszedłem na spacer nad brzeg Adriatyku. Zastanawiałem się, jak to się dzieje, że poza Rzymem, Mediolanem i Neapolem w szeregu mniejszych miastach włoskich działa tak wiele scen operowych. Te najważniejsze określane są mianem Ente Autonomo (Jednostka Samodzielna). W pozostałych a jest ich aż kilkadziesiąt, odbywają się comiesięczne stagione, podczas których ten sam tytuł powtarzany jest zwykle sześciokrotnie, bo taka liczba abonamentowiczów wspiera Fundację finansującą i organizującą to wszystko.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART