opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

73 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Rozkosze Chopinowskich Turniejów

Stosunkowo niewielkie zainteresowanie mediów XVIII Konkursem Chopinowskim (takie to nastały czasy!) wcale nie odzwierciedla przeżyć szerokich gremiów społecznych związanych z aktualną edycją. Jest wiele powodów miłości Polaków do muzyki Fryderyka Chopina, a równie kilka przyczyn do wnikania w jego biografię, nad którą – aby do końca wyjaśnić jej sekrety – powinna nieustannie pracować polska muzykologia. Aż do końca zaborów posługiwano się wielkością Chopina, koloryzując a nawet przeinaczając jego życiorys, niby w celach patriotycznych, dla podniesienia ducha narodu i gloryfikacji jego niemal świętej postaci, choć z jakąkolwiek świętością miał akurat niewiele wspólnego.

 

Bardziej oczywiste jest trwające od pokoleń uwielbienie Polaków dla jego muzyki. Chopin podniósł do rangi wielkiej sztuki nasze ludowe oraz narodowe motywy i zawarł je w polonezach, mazurkach, balladach, a nawet tak uniwersalnych gatunkach muzycznych jak nokturny, preludia, czy koncerty fortepianowe. Jego geniusz spowodował, że kompozycjami tymi od dwóch stuleci zachwyca się cały świat, a my – jego rodacy – nie ustajemy we wzruszeniu, uwielbieniu i emocjonalnej ekstazie. Doszło nawet do tego, że zaczęto uważać fortepian za polski instrument narodowy.

 

Wśród narodów świata Polakom zawsze przypadały symbole i akcesoria najmniej praktyczne i wygodne. Włosi mieli swoje skrzypce i mandoliny, Hiszpanie kastaniety, Rosjanie bałałajki i harmoszki, Niemcy bębny i trąby, reszta Europy – gitarę, a nam Opatrzność przydzieliła fortepian, wielgachny, kosztowny, a więc trudny w eksploatacji. Ale nie narzekajmy!

 

Urodziłem się podczas okupacji (proszę tego nie mówić nikomu!) i moja ukochana babka Antonina, mieszkająca w ogrodzie na przedmieściu, aby mnie wyżywić kupiła krowę. Po wojnie mleka było już pod dostatkiem, więc krowę sprzedała i w nadziei, że zostanę drugim Paderewskim nabyła stary wiedeński fortepian z dolnośląskich szabrów, jeszcze z ramą drewnianą, na którym nauczyłem się grać pod okiem zagłębiowskich profesorów, których często wspominam z rozrzewnieniem. Dzięki temu już w roku 1955 słuchając transmisji na popularnym wtedy odbiorniku marki „Pionier” przeżywałem konkursowe zwycięstwo Adama Harasiewicza i uwielbienie dla ówczesnego faworyta publiczności, młodego Chińczyka Fou Ts'onga.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART