Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Opera jest kobietą
Strona 2 z 2
Tu właściwie kończy się mój krytyczny stosunek do tej samozwańczej „wybitnej” śpiewaczki operowej, która poza urodą i temperamentem nie wykazała niczego, co znamionowałoby jakąkolwiek karierę w tej dziedzinie. Natomiast ostatnie sezony Warszawskiej Opery Kameralnej z Węgorzewską na czele świadczą, że mamy do czynienia z ambitną, pracowitą, pomysłową i skuteczną dyrektorką, której decyzje i kierunki działania (aczkolwiek kontrowersyjne), znamionują osobę możliwą do zaakceptowania na tym stanowisku. Gdyby mnie ktoś o to zapytał poradziłbym, aby Węgorzewską mianować królową polskiej operetki, dać jej dyrekcję takiego właśnie teatru, którego brak w Polsce jest karygodnym zaniedbaniem. Wtedy przelicytowałaby pewnie rządzeniem i występami niegdysiejszą Wiktorię Kawecką i Lucynę Messal, jak również wspomniane wyżej moje dawne koleżanki.
Również kobieta od kilku sezonów dyrektoruje w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Jak dotąd zrujnowała dorobek tej sceny, nie zauważyła 100 – lecia jej istnienia, zrealizowała bezsensowny, pokiereszowany repertuar, pozbyła się wielu cennych pracowników i porobiła mnóstwo błędów kadrowych. Nie będę się więc tym razem o niej rozwodził, zachowując do wyjawienia w przyszłości powód, dla którego się tam znalazła i dlaczego trwa to tak długo.
W ostatnich dniach dyr. Ewa Iżykowska-Lipińska poinformowała o rezygnacji z kierowania Operą Podlaską w Białymstoku. Wiadomość tę przyjąłem ze smutkiem i niedowierzaniem. Szczerze martwi mnie los tej najmłodszej polskiej świątyni opery, mającej piękną i nowoczesną siedzibę, w której można by zrobić tak wiele dobrego. Po opadnięciu emocji być może trzeba będzie powrócić do tej sprawy.
Teraz pozostaje już tylko trzymanie kciuków za poczynania dyr. Haliny Ołdakowskiej we Wrocławiu. Na horyzoncie widzę kolejne kobiety mające zasób wiedzy, doświadczenie i energię, aby pokierować teatrem operowym: Katarzyna Nowicka (Warszawa), Danuta Grochowska (Sopot), Katarzyna Liszkowska (Poznań), Wioletta Bielecka (Białystok).
Ale czy rządzenie teatrem to przypadkiem nie zajęcie bardziej męskie mimo, że Opera – jako gramatyczny rodzaj żeński – jest kobietą? Zastanówmy się… Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |