opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-28.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

31 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Opera jest kobietą

 

Tu właściwie kończy się mój krytyczny stosunek do tej samozwańczej „wybitnej” śpiewaczki operowej, która poza urodą i temperamentem nie wykazała niczego, co znamionowałoby jakąkolwiek karierę w tej dziedzinie. Natomiast ostatnie sezony Warszawskiej Opery Kameralnej z Węgorzewską na czele świadczą, że mamy do czynienia z ambitną, pracowitą, pomysłową i skuteczną dyrektorką, której decyzje i kierunki działania (aczkolwiek kontrowersyjne), znamionują osobę możliwą do zaakceptowania na tym stanowisku. Gdyby mnie ktoś o to zapytał poradziłbym, aby Węgorzewską mianować królową polskiej operetki, dać jej dyrekcję takiego właśnie teatru, którego brak w Polsce jest karygodnym zaniedbaniem. Wtedy przelicytowałaby pewnie rządzeniem i występami niegdysiejszą Wiktorię Kawecką i Lucynę Messal, jak również wspomniane wyżej moje dawne koleżanki.

 

Również kobieta od kilku sezonów dyrektoruje w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Jak dotąd zrujnowała dorobek tej sceny, nie zauważyła 100 – lecia jej istnienia, zrealizowała bezsensowny, pokiereszowany repertuar, pozbyła się wielu cennych pracowników i porobiła mnóstwo błędów kadrowych. Nie będę się więc tym razem o niej rozwodził, zachowując do wyjawienia w przyszłości powód, dla którego się tam znalazła i dlaczego trwa to tak długo.

 

W ostatnich dniach dyr. Ewa Iżykowska-Lipińska poinformowała o rezygnacji z kierowania Operą Podlaską w Białymstoku. Wiadomość tę przyjąłem ze smutkiem i niedowierzaniem. Szczerze martwi mnie los tej najmłodszej polskiej świątyni opery, mającej piękną i nowoczesną siedzibę, w której można by zrobić tak wiele dobrego. Po opadnięciu emocji być może trzeba będzie powrócić do tej sprawy. 

 

Teraz pozostaje już tylko trzymanie kciuków za poczynania dyr. Haliny Ołdakowskiej we Wrocławiu. Na horyzoncie widzę kolejne kobiety mające zasób wiedzy, doświadczenie i energię, aby pokierować teatrem operowym: Katarzyna Nowicka (Warszawa), Danuta Grochowska (Sopot), Katarzyna Liszkowska (Poznań), Wioletta Bielecka (Białystok).

 

Ale czy rządzenie teatrem to przypadkiem nie zajęcie bardziej męskie mimo, że Opera – jako gramatyczny rodzaj żeński – jest kobietą? Zastanówmy się…

                                                                                 Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART