opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




22 czerwiec 2021       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

18 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Opera jest kobietą

We wszystkich znanych mi językach Opera jest rodzajem żeńskim. Śledzenie, jaki wpływ na jej rozwój i egzystencję miała płeć piękna jest moim ulubionym zajęciem. Nie myślę tu o śpiewaczkach, których rola w tej kwestii była i jest ogromna. Natomiast ilość kompozytorek operowych była i jest śladowa. Trochę lepiej ma się z reżyserkami zwłaszcza w naszych czasach.

 

Natomiast począwszy od Mary Garden (Szwecja), Janiny Korolewicz-Waydowej (Polska) i Kirsten Flagstad (Norwegia), kobiety coraz częściej stawały na czele zespołów operowych. Z jakim skutkiem? Ano, różnym… Prześledźmy to zjawisko na naszym polskim terenie. W drugiej połowie ubiegłego stulecia dyrektorkami teatrów (wprawdzie operetkowych) były: Barbara Kostrzewska (gwiazda operowa), Danuta Baduszkowa (reżyserka), Beata Artemska (vedetta operetkowa) i Stanisława Stanisławska (choreografka). U pierwszych trzech w pewnym sensie terminowałem, przyjaźniłem się i zdobywałem potrzebną wiedzę, po czym pozostało mi wiele uroczych wspomnień i mnóstwo anegdot, więc znam problem z autopsji. Nie wymieniam tu osób płci żeńskiej nic nieznaczących, bo i takie zdarzały się i zdarzają obecnie na teatralnych dyrektorskich stanowiskach.

 

Sytuacja zaczęła znacznie ewoluować w ostatnich dziesięcioleciach. Najpierw dyrekcję Opery Krakowskiej objęła Ewa Michnik i choć odnosiła sukcesy, miejscowe hieny teatralne zmusiły ją do dymisji. Ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło (wszakże tylko u osób z uporem i charakterem). Po przejściu do Wrocławia startowała w atmosferze nieufności i oporu, podsycanego zresztą przez krakowskich przeciwników. Ale dzięki wytrwałości, pracowitości i oddaniu sprawie, zapewniła Operze Wrocławskiej godne przetrwanie długotrwałego remontu, przywrócenie blasku odnowionemu historycznemu gmachowi, wiele sukcesów zagranicznych, bogatego, ciekawego repertuaru, niesłychanego powodzenia spektakli w Hali Ludowej i licznych plenerach, wreszcie obecności na scenie wielu artystów zagranicznych i najlepszych krajowych.

 

W międzyczasie na dyrektorskich fotelach zaczęły pojawiać się następne, jakże kobiece postacie. Najwięcej szumu i łoskotu narobiła Alicja Węgorzewska ze Szczecina twierdząc, że zrobiła karierę, jako śpiewaczka operowa. Legitymuje się zaledwie kilkunastoma rolami, z których połowa to epizody, paroma udziałami w nagraniach od sasa do lasa, podróżami do krajów arabskich, Wiednia, Budapesztu i Nowego Jorku, o których mało kto słyszał, udziałem w zakończonym grubymi awanturami programowaniem dwóch kolejnych Festiwali Kiepurowskich w Krynicy, a od czterech lat dyrektorowaniem Warszawską Opera Kameralną.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART