opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




17 styczeń 2021       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

38 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

„Maria Stuarda“ w czasach zarazy

Chciałoby się namówić którąś z polskich scen operowych do realizacji słynnego tryptyku królewskiego Gaetano Donizettiego Anna Bolena, Maria Stuarda, Robert Devereux. Powinno się mieć do tego śpiewaczkę formatu Marii Callas, którą w Polsce jest – powiedzmy – Joanna Woś. Przed kilkoma laty zaśpiewała wprawdzie w Łodzi i Poznaniu Marię Stuardę, ale o pozostałych członach cyklu nikt już nie pomyślał. Spektakl ten zaprezentowała w koprodukcji również Opera Śląska, mając wśród swych solistek Karinę Skrzeszewską, a obecnie również Gabrielę Gołaszewską, nie mówiąc już o Aleksandrze Kubas-Kruk z pobliskiego Wrocławia. Wszystkie dobrze dysponowane do wykonywania repertuaru bel canto.

 

Tymczasem ufając renomie teatru operowego w Zurychu udałem się na czele pokaźnej grupy entuzjastów pięknego śpiewu zrzeszonych w agencji Grand Tour, aby zobaczyć i usłyszeć tamtejszą realizację tego dzieła. W roli tytułowej wystąpiła Diana Damrau, wielka gwiazda operowa pierwszej ćwierci naszego stulecia, wybitna niemiecka interpretatorka – co rzadkie – włoskiego bel canto. Towarzyszyła jej w roli Królowej Elżbiety debiutująca w Zurychu gruzińska śpiewaczka Salome Jicia, mająca już za sobą sukcesy w Niemczech, Turcji, Włoszech, Rosji, Belgii, Anglii i podobno w Polsce.

Obu primadonnom towarzyszył młody włoski tenor Paolo Fanale (Roberto), którego pamiętam z Międzynarodowego Konkursu Giuseppe di Stefano w Trapani, gdzie zwyciężył w roku 2004 (a ja byłem tam jurorem) i od tego czasu trwa jego międzynarodowa kariera w repertuarze lirycznym. Tę doborową obsadę uzupełniali francuski bas Nicolas Testé (Talbot) i amerykański bas André Courville (Lord Cecil). 

 

Przepełniona widownia z twarzami zakrytymi „antywirusowymi” maseczkami cierpliwie oczekiwała rozpoczęcia opóźniającego się przedstawienia. Z niepokojem zaglądano do pustego orkiestronu, a naprzeciwko pulpitu dyrygenckiego ustawiono fortepian. Po wygaszeniu świateł zamiast uwertury przed kurtyną pojawił się średnio młody przystojny jegomość, który okazał się być intendentem Opernhausu i nazywa się Andreas Homoki. W kwiecistej eksplikacji wyjawił, że w myśl rygorystycznych przepisów antypandemicznych orkiestra może brać udział w przedstawieniu, ale musi się znajdować w osobnym – w tym przypadku oddalonym aż o 1 km od teatru – pomieszczeniu. Wszystko dobrze zorganizowano i przećwiczono – twierdził – ale aparatura przekaźnikowa nie zadziałała i katastrofa zawisła na włosku.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART