opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Od Traviaty do Butterfly

 

Obie te role miała w swym repertuarze Teresa Żylis-Gara. Z tego co wiem, Traviatę śpiewała w Hamburgu, a Madama Butterfly w Nowym Jorku. Zanim jeszcze rozpoczęła karierę światową, widziałem ją i słuchałem jako Cho-cho-san w telewizyjnej transmisji z Opery Krakowskiej. Byłem jeszcze gimnazjalistą i z emocji dostawałem wtedy wypieków na różnych częściach ciała.

 

Zupełnie niedawno Aleksandra Kurzak, nasza najsilniej świecąca gwiazda na firmamencie światowej wokalistyki, również postanowiła zmierzyć się z wyczynem zaśpiewania obok salonowej Traviaty, japońskiego arcydzieła Giaccomo Pucciniego. Po fatalnym zachowaniu się obecnych decydentów Teatru Wielkiego w Poznaniu, gdzie planowane było to wydarzenie, zaprezentowała swą Butterfly na kilkutysięcznym plenerze w Warszawie i odniosła spektakularny sukces.

 

Jeśli po epidemii koronawirusa teatry operowe wznowią działalność, Joanna Woś będzie trzecią śpiewaczką wśród gwiazd związanych z moimi dyrekcjami, która pokona amplitudę problemów wokalnych, interpretacyjnych i wyrazowych związanych z jednoczesnym byciem liryczno-koloraturową Violettą (w czym jest bezkonkurencyjna) i liryczno-dramatyczną Panią Motyl, co wymaga skrajnie przeciwnych środków wyrazu wokalnego i aktorskiego, niż dotychczasowe Rozyny, Królowe Nocy, Gildy, Adiny, Łucje, Elwiry (Purytanie), Noriny czy Olimpie. Ukoronowaniem dokonań tej najwybitniejszej obecnie gwiazdy operowej w Łodzi  byłaby niewątpliwie partia tytułowa w operze Vincenzo Belliniego Norma. Być może będzie to możliwe, skoro teraz rządzą tam tenorzy, z których jeden jest nawet  wybitny.

 

A które z moich niegdysiejszych sopranów – spytacie – miały również w repertuarze Traviatę Madama Butterfly? A więc Ewa Karaśkiewicz, role te przygotowała i zaśpiewała z sukcesem w Operze Śląskiej, zanim zwabiliśmy ją do Łodzi, gdzie pozostała na dobre i na złe. Poza tym Joanna Cortés, która Butterfly śpiewała zarówno w Łodzi i w Warszawie, jak i Narodnim Divadle w Pradze. Natomiast Violettę przygotowała na życzenie Adama Hanuszkiewicza, gdy reżyserował Traviatę w Operze Wrocławskiej.

 

Wszystko to świadczyło, świadczy oraz świadczyć będzie o poziomie i pozycji polskiej sztuki operowej w kraju i na świecie, a nie wywracanie do góry nogami operowych arcydzieł przez niektórych – pożal się Boże – rodzimych kombinatorów.

                                                             Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART