opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




3 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

26 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Recenzenckie wypociny

Wracając do Boskiej Tosci Krzysztof Stroiński pisze, że „teatromani nie chodzą do opery…” Podobnie z krytyką, jak gdyby o operze mogli pisać wyłącznie muzykolodzy, (a o dramacie wyłącznie teatrolodzy).

 

Dla dobra opery wolę już, aby pisali o niej muzykolodzy, niż krytycy pokroju autora Boskiej Tosci który nie wie, nie zauważa, czy nawet nie przypuszcza, że Tosca jest arcydziełem gatunku, dzięki (w tej kolejności) wybitnym walorom muzyki Pucciniego, doskonałemu librettu spółki Illica-Giacosa, wziętemu z dramatu Victoriena Sardou, napisanemu specjalnie dla Sary Bernhardt. O sztuce tej świat dawno zapomniał, a opera Pucciniego do dziś grana jest wszędzie, nawet tak bardzo pokiereszowana przez reżyserkę Barbarę Wysocką (wszystko ponoć rozgrywa się współcześnie!).

 

Trzecią przyczyną scenicznej długowieczności Tosci jest tradycja wykonawcza. Stroiński wymienia wprawdzie nazwisko Krzysztofa Szumańskiego w roli Scarpi z dopiskiem super, super! Ale nie wspomina słowem, kto śpiewał Cavaradossiego, kluczową postać tego dramatu, na którego popis wokalny melomani zawsze zbiegają się tłumnie, tylko z konieczności tolerując idiotyzmy rozwiązań reżyserskich. Zapewne ani do głowy nie przyszło Stroińskiemu zająć się postacią dyrygenta, który zawsze pozostaje spiritus movens tego co dzieje się na scenie.

 

Spyta ktoś, dlaczego tym razem zająłem się operowymi recenzenckimi wypocinami na łamach kwartalnika Przekrój, który kiedyś był poczytnym tygodnikiem, w którym takie pisanie o operze byłoby nie do pomyślenia. Otóż Krzysztof Stroiński zapowiada, że w planach operowych ma jeszcze Łucję z Lammermooru, na którą namówiła go pewna „zła kobieta, pusta i kapryśna i lubi tandetę, więc się rozumiemy”.

 

Chciałoby się krzyknąć: Panie Krzysztofie, nie idź tą drogą! Mimo, że kokieteryjnie uważasz się za „ciemną masę” zrozum, że klasyczny spektakl operowy to – w tej kolejności – śpiew, muzyka, gra sceniczna, reżyseria, scenografia i choreografia (jeśli zawiera sceny baletowe).

 

Poza tym jest Pan liczącym się krytykiem teatralnym, którego chcielibyśmy zjednać dla świata opery, jednakże pod warunkiem, że zrozumie Pan, o co mi w tym felietonie chodzi.

                                                                          Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART