opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Papiez 131-178.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

78 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Półwiecze „Królewny Śnieżki“

Nadeszły czasy, kiedy w repertuarach polskich teatrach operowych tytuły premierowe schodzą z afisza, zanim ktokolwiek dowie się o ich istnieniu, dobiegnie do kasy biletowej, lub przeczyta co o nich sądzi krytyka. To negatywne zjawisko zrywające więzi środowiska melomanów i szersze kręgi społeczne ze swym teatrem, tłumaczone jest wymaganiami koprodukcji i niemożliwością utrzymywania w stałym repertuarze spektakli bardziej kosztownych. Na trwałość poszczególnych tytułów w bieżącym repertuarze ma wpływ zanikający, a właściwie już nie istniejący system grania od wtorku do niedzieli przez cały sezon, a nie zaledwie kilku spektakli w miesiącu i to nie zawsze przy dobrej frekwencji.

 

Na miarę światową rekordzistką utrzymania się w codziennym repertuarze jest spektakl baletowy Królewna Śnieżka, grany bez przerwy w Teatrze Wielkim w Łodzi od pięćdziesięciu sezonów. Jego prapremiera 14 marca 1970 roku była dziełem kompozytora Bogdana Pawłowskiego, libretta na podstawie baśni braci Grimm, dyrygenta Mieczysława Wojciechowskiego, a przede wszystkim reżysera, choreografa i inscenizatora Witolda Borkowskiego. Artysta ten położył wielkie zasługi w historii baletu łódzkiego, równie dawne, a nawet dawniejsze niż jego Śnieżka, przypomniane w roku 1986, gdy zaprosiliśmy go do zrealizowania baletu Don Kichot, z czego wywiązał się po mistrzowsku.

 

Wkrótce po prapremierze Śnieżkę tańczyły zespoły baletowe Gdyni, Bydgoszczy, Krakowa, Wrocławia, Szczecina, Warszawy, Poznania, Bytomia, Gdańska i Lublina, a za granicą tancerze Wilna, Kowna, Kłajpedy, Brna, Kujbyszewa, Nowosybirska, Charkowa, Kijowa, Bautzen, Skopje, a nawet Kanady, Belgii i Hiszpanii. Jednak żadna z tych realizacji nie dorównała choreografii i inscenizacji Borkowskiego w Łodzi.

 

Pisząc to przypominam sobie, że z okazji europejskich obchodów Roku Braci Grimm wysłałem Śnieżkę na wielotygodniowe tournée po Niemczech, Holandii, Szwajcarii i Belgii, z którego łódzkie krasnoludki wróciły usatysfakcjonowane i pełne wrażeń, a niektóre nawet z używanymi samochodami, co wtedy w Polsce Ludowej było przejawem luksusu.

 

Przed laty do początkowego sukcesu tego przedstawienia walnie przyczyniła się doskonała obsada, z Iwoną Wakowską i Ewą Wycichowską na zmianę w roli tytułowej, niezapomnianym, Eugeniuszem Jakubiakiem i Bogdanem Jankowskim (obaj w roli Księcia), w podwójnej kreacji Królowej Macochy i Wiedźmy Eugeniusz Kowalczyk i Kazimierz Knol, a pośród pomniejszych zadań solistycznych dwie rewelacyjne obsady krasnoludków: męska (Traczewski, Radek, Kowalski, Figurski, Wojciechowski, Rasiński, Bogucki) i „żeńska” (Gumińska, Jasińska, Połom, Domagała, Bielińska, Szczepańska, Jasionowska).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART