opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

56 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Czego za dużo, a czego za mało

Programistom repertuaru telewizyjnego wydaje się, że odbiorca nastawiony jest na oglądanie tej właśnie, tylko jednej stacji. My zaś, trzymając w ręku pilota i szukając czegoś ciekawego, stajemy się mimowolnymi ekspertami, czego jest w telewizji za dużo, czego za mało, a czego w ogóle brakuje.

Co rusz w niemal wszystkich stacjach emitowane są seriale szpitalno-medyczno-chorobowe: Ratownicy, Szpital dziecięcy, Pielęgniarki, dr House, Na dobre i na złe, Daleko od noszy, Weterynarze z sercem. A to przecież dalece nie wszystko.

Obok tematyki medycznej najwięcej czasu antenowego zajmują programy kuchenno-gastronomiczno-kulinarne. Po restauracjach grasuje z coraz większym wdziękiem i pozbawionej agresji skutecznością Magda Gessler, z której biorę przykład odwiedzając polskie teatry muzyczne i operowe. Wysoki poziom profesjonalny reprezentuje cykl Okrasa łamie przepisy. Lubiany jest stylizowany wdzięk francuski Pasquala Brodnickiego, dobroduszna narracja przy patelni czy stolnicy Roberta Makłowicza, a przede wszystkim kuchenna elegancja Ewy Wachowicz. Jest tego jednak stanowczo za dużo. Jeszcze więcej jest tylko transmisji kabaretowych, z licznymi plenerowymi wygłupami, z których niestety tłumy publiczności naśmiewają się do rozpuku.

Dużo lepsza sytuacja panuje w dziedzinie publicystyki politycznej. Tutaj o wiele więcej jest utalentowanych komentatorów, niż samych polityków, dukających raz po raz coś w radiu, lub w telewizyjnym okienku.

Od dłuższego czasu notujemy ewidentny regres w dziedzinie promocji i popularyzacji tzw. kultury wysokiej. Powinna ona być emitowana w odpowiednich proporcjach na wszystkich antenach, a nie tylko w artystycznym getcie pod nazwą TVP KULTURA, nie wszędzie dostępnym i nie zawsze dobrze redagowanym. Kilka dni temu na tym paśmie obejrzałem salzburską produkcję opery Leoncavalla Pajace z rewelacyjnym Jonasem Kaufmannem (Canio) i obecnie najlepszą włoską śpiewaczką Marią Agresta (Nedda). W zapowiedziach pominięto resztę obsady, a nawet dyrygenta, a był nim Christian Thielemann niemiecki kapelmistrz światowej klasy, obecnie szef muzyczny Semper Opery w Dreźnie. Pajace nazywano widowiskiem operowym, nie mogę zrozumieć dlaczego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART