opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




23 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Operowe wykonania koncertowe

Jest to filharmoniczna forma prezentacji dzieł operowych polegająca na tym, że muzycy wyciągnięci z kanału orkiestrowego rozmieszczeni zostają na scenie. Po odegraniu uwertury, dyrygent wyprowadza solistów, którzy zasiadają przed orkiestrą tak, jak to dzieje się na przykład podczas IX Symfonii Beethovena i dzieło toczy się dalej, a śpiewacy odtwarzają swe partie solowe, najczęściej z nutami w rękach.

Po raz pierwszy takie wykonanie przeżyłem w Operze Poznańskiej w roku 1966. Było to Fidelio pod dyr. Roberta Satanowskiego z Dankowską, Fechnerem, Węgrzynem, Łukaszkiem, Kondellą, Karłowską i Walczakiem.
Prezentowanie dzieł operowych w formie koncertowej szczególnie skupia uwagę odbiorców na ich treści muzycznej. Pozwala wniknąć w sens utworu poprzez jego warstwę dźwiękową, a interpretacja partii solowych ma szansę na pogłębienie bez pomocy efektów aktorskich i reżyserskich.

Jest wszakże inny powód, dla którego koncertowe wykonanie oper znalazły sobie prawo egzystencji w nawet najpoważniejszych teatrach operowych świata. Jest to konieczność ciągłego powiększania ilości tytułów i częstego prezentowania nowości. W formie koncertowej można z dużym powodzeniem wykonywać te dzieła, do których niewiele wnosi reżyseria i inscenizacja, bo ich sens i uroda w istotny sposób zapisana została w nutach.
Jest jeszcze inny powód, dla którego wykonania koncertowe mają swój szczególny walor. Mianowicie zanim po wielotygodniowych próbach scenicznych osiągnie się ostateczny kształt widowiska, wykonanie koncertowe poprzedzone przygotowaniami muzycznymi ułatwia reżyserowi pracę z muzykami i śpiewakami. Z moich doświadczeń wiem, że melomanii z satysfakcją akceptują takie koncerty zwłaszcza przed premierą, z zainteresowaniem słuchając przyszłych obsad, ich muzycznych interpretacji i wyczynów wokalnych. Przed laty w Łodzi tak czyniliśmy z Don Carlosem, a w Poznaniu z Makbetem, Ernanim, Carmen i Normą.
Toteż kiedy Opera Bałtycka zaproponowała mi narrację w koncertowym wykonaniu Rycerskości wieśniaczej Mascagniego, zgodziłem się natychmiast. To szczytowe dzieło włoskiego weryzmu rozgrywa się zaledwie w dwóch aktach, więc jest miejsce na obszerny komentarz do tego, co dzieje się  na scenie, a czego widzowie będą pozbawieni, koncentrując się na dźwiękowych, wielce dramatycznych i gwałtownych poczynaniach sycylijskich bohaterów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART