opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




26 maj 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

25 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Profesorskie wybory

Otrzymałem niedawno od prof. Małgorzaty Komorowskiej broszurę pt.: Ludzie teatru na scenie i na zapleczu z taką oto dedykacją: Panu Dyrektorowi Sławomirowi Pietrasowi, prawdziwemu Człowiekowi Teatru, który nigdy mi nie wybaczy, że nie znalazł się w tym wyborze. Autorka.”

Mniejsza o mnie, ale wybór dokonany przez aktualną dziejopiskę Opery Narodowej jawi się zaiste kuriozalnym. Zawiera 50 postaci i sugeruje, że dotyczy ostatnich 50. lat Teatru Wielkiego po odbudowie ze zniszczeń wojennych. Po co więc było sięgać aż do Moniuszki, a nawet Bogusławskiego, który podczas otwarcia starego gmachu (1833) już dawno nie żył.

W rozdziale Legendy dawnego teatru" brak Pauliny Rivoli (pierwszej Halki), Didura, Dygasa, Kiepury, Kruszelnickiej, Zboińskiej-Ruszkowskiej, Turczynowiczów, Quatriniego i co najmniej kilkudziesięciu innych o wiele ważniejszych od tych, których Autorka zaszczyciła.

Niewybaczalnym błędem w rozdziale Widzialni” jest pisanie o epizodystach, chórzystach, a nawet statystach (z pełnym szacunkiem i respektem), natomiast pomijanie tak wspaniałych artystów jak Jamroz, Rumowska-Machnikowska, Donat, Zagórzanka, Szczepańska, Szostek-Radkowa, Ochman, Pustelak, Węgrzyn, Kossowski, Rajska, Wołk-Karaczewski, Wiśniewski i wielu innych, jakże dobrze przez lata widzianych” przez wszystkich, tylko nie przez Autorkę.

Wreszcie rozdział pt.: Legendy nowego teatru”. Zgoda na wszystkie opisane, prócz Wodiczki i Bardiniego, którzy - jakże wybitni - nigdy w tym gmachu nie pracowali (reżyser Aleksander Bardini pozostawił tu tylko niezapomniane realizacje Jutra, Otella i Elektry). W ich miejsce umieściłbym Emila Wesołowskiego z jego bogatym dorobkiem choreograficznym i wieloletnim kierownictwem baletu oraz Marię Fołtyn, która do tego rozdziału pasuje jak nikt inny.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART