Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Kooprodukcje a wybór repertuaru
Strona 2 z 2
Po trzecie: Pozycja polskich teatrów operowych w świecie nigdy nie wzrośnie poprzez udział w spółkach repertuarowych, gdzie nie mamy głosu decydującego ani w sprawie wyboru tytułów, ani preliminarza kosztów. Niezmiennie naszą szansą będą rodzime produkcje na takim poziomie, aby cudzoziemcy przyjeżdżali je oglądać, a impresariowie i dyrektorzy festiwali zabiegali usilnie o ich prezentacje za granicą. Ranga polskiej sztuki operowej w świecie bardziej zależeć będzie od zwycięstw naszych śpiewaków w międzynarodowych konkursach wokalnych i sukcesów polskich gwiazd na najlepszych scenach. Jeszcze niedawno byli to Teresa Żylis – Gara, Teresa Wojtaszek – Kubiak, Stefania Toczyska, Urszula Koszut, Zdzisława Donat, Barbara Michel – Giardini, Wiesław Ochman i Ryszard Karczykowski. Teraz rozpiera nas duma z karier Piotra Beczały, Mariusza Kwietnia, Aleksandry Kurzak, Andrzeja Dobbera, Małgorzaty Walewskiej, Artura Rucińskiego i Tomasza Koniecznego. Ciągle oczekujemy wielkich dokonań polskich reżyserów, scenografów i dyrygentów takich, jakimi przed laty w świecie szczycili się Ryszard Ordyński, Bronisław Horowicz, Aleksander Bardini, Andrzej Kreutz – Majewski, Artur Rodziński, Jerzy Semkow i Stanisław Skrowaczewski. Działalność repertuarowa to priorytet pracy teatru operowego. Koprodukcje mogą być jedynie jej uzupełnieniem, a nie sprowadzaniem egzystencji teatralnej do maksymy emptio-venditio. W konstruowaniu repertuaru należy brać pod uwagę: Możliwości zespołu artystycznego Warunki ekonomiczne, techniczne i organizacyjne. Potrzeby i zainteresowania publiczności Proporcje dzieł różnych epok, nastrojów i stylów Elementy edukacyjne i warsztatowe powiększające grono stałych bywalców Działania impresaryjne, koprodukcyjne i udział w międzynarodowych związkach teatralnych.
To byłoby na tyle. Ale czy ktoś jeszcze zechce mnie posłuchać? Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |