opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




25 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

17 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

O potrzebie operetki

Na przełomie stuleci (tych przed wojnami światowymi) Warszawa była jedną ze stolic europejskiej operetki. Wymieniano ją jednym tchem za Wiedniem, Paryżem, Berlinem i Petersburgiem. Nie z powodu kompozytorów i librecistów, ponieważ byli nimi przede wszystkim Francuzi, Austrowęgrzy i Niemcy. Bardziej dzięki realizatorom i gwiazdom, których blask lśnił nad Wisłą aż do II wojny. Również po jej zakończeniu mimo socrealizmu, dyktatury proletariatu, przyjaźni ze Związkiem Radzieckim i potępiania feudalno - burżuazyjnej przeszłości, Operetka w Polsce miała się dobrze.

Tłumy publiczności, dawniej drobnomieszczańskiej a potem budującej socjalizm, oblegały teatry operetkowe mdlejąc z rozkoszy na Księżniczkach czardasza, Hrabinach Maricach, Baronach cygańskich, Carewiczach, Hrabiach Luxemburgach, nie mówiąc o Wesołej Wdówce, Krainie uśmiechu, Zemście nietoperza, Orfeuszu w piekle czy Pięknej Helenie.

Aż po koniec lat sześćdziesiątych teatry uprawiające wyłącznie klasyczny repertuar operetkowy działały w Krakowie, Gliwicach, Łodzi, Poznaniu, Lublinie, Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie. Natomiast w Bydgoszczy operetkę grano na zmianę z pozycjami operowymi, a w Gdyni z musicalem.

To musical zagroził egzystencji młodszej siostry opery na naszych scenach. Zaczęło się  od zmiany nazw teatrów z operetkowych na muzyczne. Ci sami artyści grali teraz w musicalach. Niestety do repertuaru zagranicznego nie mieliśmy dostępu, a musicale rodzime miały się tak do światowych, jak nie przymierzając szampan do kwasu chlebowego. Nikt jeszcze wtedy – może poza Danutą Baduszkową – nie zdawał sobie sprawy, że w sensie wykonawczym operetka i musical to dwa odrębne światy. Zaczęto szkolić kadry musicalowe, a fachowców operetkowych ciągle ubywało. Wielka klasyka ostała się tylko w zespołach operowych: Baron cygański, Zemsta nietoperza, Orfeusz w piekle w Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Bytomiu i Gdańsku. Stopniowo odchodzili, a potem umierali tacy mistrzowie operetkowego rzemiosła, jak Jerzy Sillich, Zdzisław Górzyński, Zygmunt Wojciechowski, Zbigniew Lipczyński, Lesław Tokarski (dyrygenci), Witold Zdzitowiecki, Bolesław Fotygo-Folański, Danuta Baduszkowa, Beata Artemska (reżyserzy).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART