Galeria
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
O potrzebie operetki
Strona 2 z 2
Stosunkowo niedawno honor tej sztuki próbował ratować w warszawskiej Romie Bogusław Kaczyński. Ale i on poległ, rażony bezmyślnością ówczesnych warszawskich radnych, przejściowych decydentów i złą wolą zawistnych nikczemników. Miał tylko za sobą publiczność; w Warszawie, w Łańcucie i Krynicy, oraz w radiu i telewizji. Ale – jak się okazuje – u nas to stanowczo za mało. Zamiast kontynuować ten smutny wątek, kilka słów o potrzebie operetki. Nie ma co wypominać jej tandety, szmirowatości, durnowatości fabuły, głupoty dialogów i idiotyzmu sytuacji scenicznych. Proszę przyjąć do wiadomości, że uprawianie tej sztuki na poziomie wysokim wymaga od realizatorów i wykonawców kwalifikacji co najmniej takich jak w operze, tylko z jednoczesnym mistrzostwem śpiewu, tańca, dialogowania, wszechstronnej muzykalności i gry aktorskiej. Dlatego do operetki odnosi się również powiedzenie, że kiepska jest najgorszą dziedziną sztuki, a uprawiana kunsztownie, należy do najlepszych i najcenniejszych. Publiczność już dawno odczuła to i zrozumiała. Stawia się zawsze tłumnie tam, gdzie można obejrzeć wykonania arcydzieł Offenbacha, Straussa, Lehára, Kálmána, Millöckera, Zellera, Dostala, Ábraháma, czy Frimla. Przenoszenie się do światów na wpół bajkowych, w scenerie dalekie od codzienności, sytuacje rodem z sennych imaginacji, a wszystko to przy porywającej muzyce, pięknym śpiewie i ekscytującym tańcu – oto kwintesencja klasycznej operetki. Postanowiłem się o nią upominać, zjednywać zwolenników, przytaczać argumenty, prowadzić batalie, przekonywać i prosić. Aż na powrót powstanie z prawdziwego zdarzenia Operetka Warszawska, tak jak ongiś berlińska Komische Oper, Metropol, paryska Opera Comique, Petersburski Teatr Operetki czy madrycka Zarzuela. Należę bowiem do niezliczonych tysięcy tych, którzy – gdyby rozpisać ankietę, czego brakuje w życiu teatralnym stolicy – opowiedzą się za potrzebą reaktywowania Operetki. Oczywiście Operetki wspaniałej, nie tej z ul. Wiejskiej 4/6/8. Sławomir Pietras |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |