opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




3 grudzień 2021       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Nowa wdowa po Moniuszce

Za mojej operowej pamięci Straszny dwór inscenizowało co najmniej kilkunastu realizatorów: Fotygo-Folański, Merunowicz, Ronard-Bujański, Popiel, Bardini, Żerdzicki, Fołtyn, Prus, Czosnowska, Nyczak, Peryt, Żuławski, Grabowski, Ochman.

Na 60-lecie łódzkiego teatru operowego przedsięwzięcie to powierzono  Krystynie Jandzie. Powstał spektakl przemyślany, artystycznie dopracowany, piękny. Zawiera sugestię, że komediowe perypetie rozgrywają się po upadku Powstania Styczniowego czyli wtedy, kiedy Moniuszko z Chęcińskim zabrali się do tworzenia tego arcydzieła – jak mawiali – na otarcie łez. Toteż w prologu scena zbiorowej modlitwy i błogosławieństwa, a podczas intrady chowanie za pazuchę przez powstańców narodowych emblematów, wreszcie mistrzowsko wyreżyserowane sceny powitania w rodzinnym dworku, przyjazd Stryjenki i finał I aktu.

Zdumienie widzów wzbudził nieruchawy pekińczyk, którego nosiła na rękach niestrudzona Stryjenka. Ktoś siedzący obok mnie sugerował, że to zdechła małpa zwłaszcza, gdy Cześnikowa przywiozła z sobą służbę złożoną z najprawdziwszych Japończyków. Ale czy małpy są z Japonii?

Akt II eksponował urodę gromady dziewcząt wróżących z wosku, nieszablonowo ujętą postać Damazego oraz finał z zadumą nad przeszłością, kłótnią myśliwych i knuciem nocnej intrygi.

W III akcie trafne rozegranie akcji na dwóch planach, bez chowania panien za obrazy prababek i pakowanie Damazego do zegara. Wszystko poparte logiką świateł, chociaż chwilami było trochę za ciemno. Ale za to ostatni akt tonął w promieniach słońca odbitych od ośnieżonego zbocza mimo, że popadywał śnieg, ale niezbyt obfity. Na tym tle wspaniale eksponowały się kostiumy Doroty Roqueplo, a jeszcze bardziej wspaniały mazur Emila Wesołowskiego, ubrany dla kontrastu w kolory czerwieni, zieleni, żółci i błękitu. Czytelną intencją Krystyny Jandy był klimat grottgerowski całości. Doskonale wspierały ten zamysł dekoracje Magdaleny Maciejewskiej.  


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART