opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Opera Bałtycka ratuje honor operetki

Zanik sztuki operetkowej w repertuarze polskich teatrów muzycznych skłonił mnie do obejrzenia Księżniczki czardasza w Operze Bałtyckiej. Ta akurat scena w swej kilkudziesięcioletniej historii ma niemałą ilość spektakli operetkowych, które zostały wyparte przez musicale z repertuaru gdyńskiego Teatru Muzycznego Danuty Baduszkowej. 

Jednak granie operetek klasycznych przez zespół operowy to nie to samo, co np. Księżniczek  czardasza, które przed wielu laty oglądałem w istniejących jeszcze teatrach operetkowych z prawdziwego zdarzenia w Krakowie (tytułowa Iwona Borowicka), Gliwicach (Maria Artykiewicz), Warszawie (Beata Artemska), czy Poznaniu (Wanda Jakubowska).

Obecnej inscenizacji gdańskiej zabrakło poniekąd wymaganej lekkości, tanecznych ewolucji solistów, które zwłaszcza w duetach były przyciężkawe, a zajmujące całą scenę przez wszystkie trzy akty efektowne schody utrudniały rozgrywanie scen aktorskich. Natomiast poczynione zabiegi adaptacyjne nie w pełni osiągnęły zamierzone efekty. No, może z wyjątkiem duetu „Co się dzieje, oszaleję” przeniesionym na finał i monumentalnych scen zbiorowych z choreografią odbiegającą od prostszych układów, znanych z dawnych realizacji.

Pomysł, adaptacja, inscenizacja i reżyseria tej produkcji jest dziełem Jerzego Snakowskiego, przez lata związanego z Operą Bałtycką jako sekretarz literacki, v-ce dyrektor, a przede wszystkim popularyzator opery, baletu, operetki i musicalu, autor różnorodnych programów edukacyjnych, mających na Wybrzeżu wysoką ocenę i wielu odbiorców.

Przekonałem się o tym obserwując, jak podczas przerw w obu spektaklach jakie oglądałem, podchodzili do niego widzowie w różnym wieku, szczerze gratulując, dziękując i komplementując spektakl, jak do starego znajomego, darzonego sympatią i uznaniem. Do tych objawów wdzięczności dodam od siebie, że – jak na debiut reżyserski – Jerzy Snakowski osiągnął wiele. Ale ewentualne dalsze uprawianie nowej profesji reżyserskiej będzie wymagało głębszych przemyśleń w zakresie środków wyrazu, rozwiązań scenicznych i powściągliwości w zabiegach adaptacyjnych. Zanim osiągnie się mistrzostwo w inscenizowaniu, bezpieczniej jest reżyserować według wskazań librecisty, sensu tekstów, didaskalii i klimatu muzycznego.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART